Snabb läsarundersökning

En sak som jag satt och funderade en hel del kring medan jag skrev mitt förra inlägg, var vilken sorts läsare jag skulle vända mig till. Det är så mycket enklare att förutsätt att alla är lika insatta i olika spelrelaterade saker som jag är, än att förklara allting i texten. När jag skrev Spec Ops: The Line-texten funderade jag en hel del kring hur jag skulle göra mina jämförelser med Call of Duty-serien. Hur ingående jag borde vara. Bara för att jag vet precis vad No Russian är för uppdrag, och i vilket av alla Call of Duty-spel det förekom, så behöver det ju inte betyda att ni som läser gör det. Att anta det känns lite arrogant.

Jag försöker vara så tydlig jag kan – ibland kanske övertydlig – av flera anledningar. Dels det ovan, och dels för att inläggen inte ska bli inaktuella så fort man glömmer alla små detaljer som man glömde inkludera. Den tydligheten (som jag hoppas är något positivt) kommer således inte att försvinna i första taget, men det skulle ändå vara intressant att veta vilken nivå ni anser er ligga på. Ungefär. Har ni stenkoll på allting? Är ni n00bs som föredrar att jag förklarar saker? Om jag utan vidare förklaring börjar använda mig av förkortningar som CoD och MW2 i stället för ”Call of Duty: Modern Warfare 2”, hänger ni fortfarande med? Skulle mina inlägg bli bättre eller sämre genom att gå igenom sådana saker?

Svara gärna. Det skulle vara bra att veta det där, oavsett hur situationen ser ut.

Detta inlägg publicerades i Artiklar och märktes , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Snabb läsarundersökning

  1. Lania skriver:

    För mig gör det inget om du skriver Call of Duty, även om jag vet vad CoD står för. :) Det händer att jag får tänka en extra gång kring någon förkortning, speciellt om det gäller genrer jag inte är så insatt i.

    När jag skriver så skriver jag gärna ut titeln på spelet. Inte bara för att det ser snyggare ut och kan vara lättare att läsa, men för att man kanske inte kan förutsätta att alla som ramlar in på ens sida vet vad man pratar om. Med en titel kan nämnd person söka sig vidare på nätet om man lyckas tända nån sorts nyfikenhet. :)

    De gångerna jag tycker det är i sin rätt att använda sig av förkortningar som FF och dylikt, det är om det är absolut tydligt att jag pratar om just Final Fantasy. Så, i mitt fall, så använder jag mig av FF om jag redan etablerat Final Fantasy tidigare och då kan jag även ha använt ”(FF)” efter nämnd titel. Det får heller inte bli för tjatigt i texten och då är det ju mycket smidigare att skriva FF V, efter att man presenterat spelet som Final Fantasy V.

    Jag hoppas detta svar kan vara av hjälp framöver. :) Men jag har alltså inget emot att du skriver ut fullständiga titlar. Det ger snarare bloggen mer pondus, om du frågar mig. ;)

  2. Fulla titeln åtminstone en gång, sen är förkortningar väldigt bra. Vad gäller saker som ‘No Russian’ – fotnötter för de som inte förstått? Att behöva väva in och förklara när man egentligen bara vill referera / jämföra lite kort gör ju att saker växer exponentiellt. Och man kanske inte alltid ska dumförklara läsarna för mycket. Det finns ju kommentarsfält av en anledning, så om läsaren inte förstår kanske en enkel fråga där kan lösa problemet.

    (Fulla titlar framför förkortningar ger ju dessutom lite extra sökmotor-juice, vilket aldrig är helt fel…)

  3. Tack för feebacken! Känns som bra rekommendationer, ska ta det under övervägande.

    Fotnoter är något jag funderat kring eftersom jag tenderar att spamma sådana i andra sammanhang, men just på bloggen brukar jag oftast tycka att det ser så oerhört fult ut i inläggen. Men jag ska fundera vidare. Det måste ju gå att kombinera stil och funktion på något godtagbart sätt.

  4. Michel skriver:

    What’s ”No Russian”? Is that a drink? ;)

Lämna en kommentar