Om & kontakt

Spelvärldspareringar drivs av mig, Sebastian Åkerberg: sociologistudent, nörd, överanalyserande spelfantast. Det huvudsakliga syftet med Spelvärldspareringar är att ge mig en plattform att uttrycka mig på, om både stora och små saker, både i och kring spelbranschen.

Mitt spelande började under 90-talet med SEGA MegaDrive, och gick sedan vidare till PC-spelande. Trots ett ofantligt nörderi har det har oftast känts som att jag har stått utanför spelcommunityt lite. När det kändes som att hela världen spelade Super Mario spelade jag Sonic; när det kändes som att hela världen spelade The Legend of Zelda: Ocarina of Time spelade jag Planescape: Torment. När jag för en gångs skull spelade på den plattform som alla coola kids använde – PC – och det kändes som att hela världen började spelade World of Warcraft, tog jag en paus från spelandet.

That’s just how I roll.

I samband med min spelpaus insåg jag att jag och mina övriga nördvänner till stor del gick skiljda vägar när det kom till våra gymnasieval: de till datortunga ämnen, medan jag sökte mig mer till samhällsfokuserade. Det är en inriktning jag fortsatt på i fortsatta studier även efter gymnasiet, främst genom tre terminers sociologistudier, och det är någonting som jag försökt använda mig av när jag skriver här.

Det var först i slutet av 2007, när jag köpte en Xbox 360, som jag tog upp spelandet igen. En liten olycka som inkluderade min dator och en kopp kaffe gjorde att jag under en lång tid spelade nästan uteslutande på konsol, men nuförtiden varvar jag även med PC-spelande igen.

I början av 2010 anslöt jag mig till spelbloggen Nukem.se, vilket verkligen återtände mitt intresse för spelskrivande (jag hade då tidigare haft, och lagt ned, en spelblogg på PC Gamers hemsida). Spelvärldspareringar var inledningsvis tänkt att vara ett komplement till Nukem, men när Nukem lades ner i slutet på 2010 blev det här mitt enda hem på nätet. I början var det lite förvirrande eftersom den behövde omvandlas från ett komplement till någonting som kunde stå på egna ben, men inlägg för inlägg kändes det ändå som att bloggen skapade sig en egen identitet.

Nu, snart två år senare, känns det äntligen som att den är så som jag vill ha den. Exakt hur den visionen ser ut skiftar visserligen ständigt, men överlag är annorlunda perspektiv någonting jag strävar efter. Det är något som jag själv uppskattar när jag läser andras speltexter, och det är det som jag, i så stor mån som möjligt, försöker erbjuda här.

Det går ju som det går. Förhoppningsvis uppskattas försöket.

Skulle ni vilja mig något – ris eller ros eller något helt annat – är ni välkomna att maila mig på sebastian.akerberg@gmail.com. Finns ni på Twitter hittar ni mig där också: @Ercarret. Ni hittar mig även som en del av Spelkriget. Jag delar de flesta texterna jag skriver mellan bloggarna, men använder Spelkriget som en plattform för lite lättsammare texter samtidigt som Spelvärldspareringar hyser en del personligare inlägg.

————————————————————————

En kort FAQ innan ni kontaktar mig, eftersom jag börjat se vissa mönster.

Hej, vi skulle vilja annonsera på din blogg.

Jag är inte intresserad av annonsering. Jag är trött på att behöva upprepa det gång på gång i enskilda mail, så hädanefter kommer jag inte längre att svara på förfrågningar om det. Se det här svaret som svaret på alla eventuella mail om det.

Hej, vi är en mindre utvecklare eller en utgivare av mindre spel som skulle vilja informera dig om våra spel.

Kör på! Det är alltid kul att informeras om mindre spel som kanske inte syns lika frekvent i den generella spelpressen. Ni är alltid välkomna att skicka uppdateringar kring era produkter.

Hej, vi är en större utvecklare eller en utgivare av stora spel som skulle vilja informera dig om våra spel.

Jag är inte principiellt emot att större aktörer tar kontakt, men eftersom jag redan är en frekvent besökare av flera stora spelnyhetssidor – och tidningar – är jag generellt sett inte lika intresserad av det. Min erfarenhet är också att stora aktörer dessutom är mer benägna till massutskick som många gånger även går till Spelkriget, som jag också skriver för.

Det positiva väger mestadels upp det negativa och ni är fortfarande välkomna att skicka ut information, men var medvetna om att sådana utskick oftast inte känns lika relevanta som mindre utvecklares.

Hej, vi är en stor utgivare, en liten utvecklare eller någonting mittemellan och vi undrar om du vill ha ett recensionsexemplar?

Tack, men nej tack. Jag uppskattar de här mailen och det tar alltid emot lite att tacka nej till spel – speciellt från mindre utvecklare med intressanta produkter – men jag recenserar nästan aldrig spel här på Spelvärldspareringar. Det hjälper mig att fokusera bloggen på det jag tycker är intressant – spel, men med ett djupare perspektiv än vad recensioner vanligtvis erbjuder. Det gör professionella, betalda spelskribenter mycket bättre ändå.

Hej, vi vet att du skriver för fler sidor än bara Spelvärldspareringar. Skulle du vara intresserad av att täcka våra spel för någon annan?

Generellt sett inte. Svaren ovan gäller även för mitt skrivande på Spelkriget, eftersom jag inte känner mig bekväm med att ha olika policys för den bloggen och Spelvärldspareringar. Det blir bara konstigt.

Jag har även frilansat för andra sidor, men det är förmodligen alltid bättre att kontakta dem direkt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s