Årets ljud

Eftersom jag upptäckte att man faktiskt skulle ha två spel så har jag nu utökat inlägget med ytterligare en vinnare.

Årets ljud

Denna kategori toppas helt klart av Battlefield: Bad Company 2. När det blir sammandrabbningar där, då låter det verkligen som krig. Alla vapen, fordon och allmänna företeelser har en tyngd bakom sig som tillsammans bildar en enastående ljudmatta. Speciellt i multiplayer, när två lag fulla med spelare ställs mot varandra – det är underbart kaotiskt, och ljudet reflekterar det perfekt.

Det som verkligen särskiljer Bad Company 2 från andra spel är förstörbarheten, och ljudeffekterna det för med sig. När man sitter hopkrupen uppe i ett hus och försvarar sig mot inkommande eld, måste man hålla öronen öppna. När husets skelett börjar klaga på det där helt säregna sättet, där man verkligen hör att det har nått bristningsgränsen – då är det dags att fly. Snabbt. Det ljudet markerar att man, om man inte är tillräckligt kvick, kommer att gå en tung död till mötes.

Eller så står man på andra sidan, och hör ljudet efter att man avfyrat sin senaste RPG, och ser hur folket där inne inte hinner ut tid. Det finns få sätt att vinna dueller på, som att vinna dem genom att släppa ett hus på motståndaren. Och strax innan det sker, tack vare ett fantastiskt ljud, så vet både du och din motståndare att det kommer att ske.

Årets spelmusik

Red Dead Redemption. Trots betydligt mindre licensierar musik än i GTA-spelen – någonting som jag inledningsvis trodde skulle vara negativt, eftersom radiostationerna varit en av de sakerna jag uppskattat mest med den serien – så lyckades Rockstar samla ihop ett gäng bra låtar. Riktigt bra låtar. De finns utströdda vid viktiga tidpunkter i spelet, såsom när man rider in i Mexiko för första gången, och några gånger framemot slutet av spelet. Det skapar en tyngd bakom varje låt, och tack vare det så sätter låtarna stämningen perfekt. Att José González musik skulle göra de flesta spelen bättre vet nog de flesta med hyfsat bra musiksmak om, men även de övriga låtarna är riktigt bra och passar in perfekt i sina respektive situationer.

Att även det egenskrivna materialet är starkt, om än enbart som bakgrundsmusik, gör ju inte saken värre.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets ljud och musik’:

Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi och Xboxflickan & Nikke.

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Årets ljud

  1. Lunandrez skriver:

    Ännu mer Bad Company 2 minsann, trodde först att Limbo skulle vara helt överlägset men man får väl ändå säga att BC2 har varit konkurrens nog i kategorin. Kul att se RDR på musikfronten också!

  2. NuYu skriver:

    Ja, det verkar jämt mellan Limbo och BF: BC2, minsann.

    Lyssnar faktiskt på RDRs soundtrack i denna sekund. Gillar det jag hör.

Lämna en kommentar