Statusuppdatering

Med undantag för det senaste inlägget jag publicerade har det varit ganska tyst på bloggen sedan i början på året. Eftersom jag inte har något annat att publicera just nu, tänkte jag gå in på lite varför det varit så tomt och vad som kommer att komma framöver. Det hänger ihop lite och det kan vara bra att ge er lite tid att förbereda er om ni skulle känna för att hänga på.

Jag har varit borta från bloggen av flera anledningar (en skadad fot som inte ville bli bra; en trasig elsladd som ströp min internetuppkoppling under ett bra tag), men den mest relevanta för bloggen som sådan är de gästinlägg som jag skrivit på Skillpoint. Ungefär i samma veva som jag skadade foten började en kvartett där att spela det gamla Black Isle-rollspelet Planescape: Torment, och sedan podda sina intryck. Jag håller det spelet skyhögt och har alltsedan jag hörde talas om deras genomspelning följt poddserien slaviskt.

Jag bestämde mig därför för att starta en liten bloggserie på Skillpoint, där jag efter varje avsnitt skrev ett inlägg som på ett eller annat sätt förklarade vad jag gillade med spelet. Eftersom jag skriver ett inlägg per poddavsnitt, och poddavsnitten kommer väldigt oregelbundet, har det i nuläget endast blivit två inlägg. Tanken är dock att det ska bli omkring halvdussinet texter om spelet, som belyser olika delar.

En intressant sak med dessa inlägg har varit att hitta rätt nivå av spoilers. För någon som inte spelat Planescape: Torment spoilar de givetvis en del saker, eftersom jag beskriver saker från spelet, men de får samtidigt inte spoila något för de som håller på att spela spelet tillsammans med Ludere Simul-gänget. Det vore ju inte särskilt schysst.

Jag tror att det har gått rätt bra hittills, men jag tror också att inläggen skulle tjäna lite på att skrivas utan några sådana restriktioner. Det är detta som är relevant för Spelvärldspareringar: jag kommer (förmodligen) att skriva om inläggen, fördjupa dem lite, och lägga upp här efter att Ludere Simul är avklarat. Jag tror att det kan bli intressant.

Eller inte. Det beror lite på vad ni känner inför Planescape: Torment. Anledningen till att jag överhuvudtaget gör en sådan här statusuppdatering är att ni ska få chansen att spela igenom det, om ni vill. Det är ett ruskigt bra spel. Det bästa jag någonsin spelat. Ett rollspel som fokuserar mer på upptäcktsresande och äventyrande än stridande, där berättelsen kretsar kring den odödlige Namnlöse Mannen och hans försök att efter en minnesförlust förstå vem han är och varför han inte kan dö. Premissen är kanske inte helt originell, men genomförandet är definitivt det.

Det spelet omdefinierade hela min syn på fantasy som genre. Ungefär på samma sätt som Bioshock visade den nuvarande generationen att det gick att berätta riktigt intressanta historier i förstapersonskjutare, visade Planescape: Torment mig att fantasy kan användas som ett verktyg för att analysera den mänskliga naturen. Det är så långt bort från alla Tolkien-kloner man kan komma, och resan genom spelet är mer fascinerande än något jag upplevt sedan dess.

Om ni vill hänga med i inläggen som kommer så småningom rekommenderar jag er att spela det. Ni kanske till och med hinner komma ifatt Ludere Simul-gänget. I vilket fall som helst rekommenderar jag att ni lyssnar på podcastserien. Det är alltid intressanta samtal.

————————————————

Ludere simul: IntroAvsnitt 2Avsnitt 3.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

