Ain’t that a kick in the head

Den 13 mars var en intressant dag, från ett Kickstarter-perspektiv. Det var dagen då Double Fines Kickstarter-insamling avslutades, och dagen då Brian Fargo och inXiles insamling för Wasteland 2 inleddes. Två väldigt intressanta projekt.

Jag ser både för- och nackdelar med den här sortens investering. Den stora fördelen är att det enkelt går att skräddarsy sin egen investering i spelet. Det negativa är att det är en faktisk investering i utvecklingen av spelet, där en risk tas utan att man får särskilt mycket tillbaka.

Vi börjar med det positiva

Jag har suttit och funderat lite kring det här med specialutgåvor av spel. Det hela började när jag köpte en ny dator i slutet av förra året. Inför köpet besökte jag flera sidor, och alla lät mig skräddarsy min dator. Det fanns ett grundpaket, men om jag ville lägga ned mer pengar så kunde jag köpa ett bättre grafikkort, mer RAM, större hårddiskar. Jag kunde välja exakt vad jag ville lägga mina pengar på, om jag ville betala mer än utgångspriset för att få ett bättre paket.

Tänk om det även gällde för spel?

Vi har våra standardutgåvor och våra samlarutgåvor och våra begränsade utgåvor och våra signaturutgåvor. Trots det är det enda valet vi har oftast ett antingen-eller. Det jag skulle vara intresserad av är ett alternativ för att köpa utvalda delar av specialmaterialet, utan att behöva köpa allting. Jag är sällan intresserad av de saker (såsom statyer) som driver upp priset allra mest i olika samlingsutgåvor, men desto oftare intresserad av exempelvis dokumentärer om spelutvecklingen.

Möjligheten att komplettera sin standardutgåva med utvalda delar av extramaterialet skulle vara en intressant utveckling av spelförsäljningen, och det är på sätt och vis det jag ser i Kickstarter-projekten. Double Fines insamling hade nio steg medan inXiles hade 12, i båda fallen mellan $15 och $10.000. Det går måhända inte att helt på egen hand plocka ut just det extramaterial man vill ha, men utvecklingen ligger på en logisk kurva där man inte behöver köpa alternativet med jättebysten för att få boken med konceptskisser.

Jag gillar det här. Det ger mig som konsument större möjlighet att stödja utvecklare ekonomiskt, genom att köpa det extramaterial som jag är intresserad av utan att behöva betala för de (för mig) ointressanta sakerna som pressar upp priset på samlingsutgåvor. Det är en bra sak. Jag är säker på att det finns en hel del problem som skulle behöva lösas innan detta kan bli ett vedertaget försäljningsalternativ, men jag hoppas ändå att Kickstarter banar vägen för framtiden.

Men det finns mer att säga om Kickstarter.

… och så det negativa

Både charmen och det största problemet med Kickstarter-projekt är att de helt kringgår den sedvanliga strukturen för hur spel finansieras. I vanliga fall investeras pengar – antingen av utvecklarna själva, eller av en utgivare – med tanken att denna risk ska visa sig vara lönsam i slutändan.

Detta gäller inte riktigt när spel finansieras via Kickstarter. Fans donerar pengar med förhoppningen att spelet ska bli gjort, men utan några förhoppningar om att deras investering ska leda till någon sorts intäkt om spelet skulle bli framgångsrikt. Det de får ut av sin investering är en kopia av själva spelet, om de donerar minst $15, samt det extramaterial som deras donationsnivå ger dem rätt till.

Merparten av alla eventuella vinster går däremot direkt till utvecklaren. Fördelningen mellan risktagandet och vinstkasseringen blir således ganska skev. Det är något med det som gnager inom mig, även om jag personligen (som gett både Double Fine och inXile en dryg hundralapp) på inget sätt känner mig berättigad till en del av vinsten.

Det finns fler problem. När Double Fine-insamlingen stängde hade projektet fått över 800% av den efterfrågade finansieringen; är det en bra sak, egentligen? Kan de fortfarande utveckla projektet såsom de föreställde sig det när de först lade upp det på Kickstarter? Vilka krav ställer de 800 procenten på slutprodukten?

Jag har överhuvudtaget ingen erfarenhet av spelutveckling, men jag har en viss erfarenhet av att arbeta med egna projekt. Det viktigaste där har oftast varit att begränsa sig – man har sin vision, som man sedan skär och skär och skär i tills att den till slut äntligen blir hanterbar.

Både Double Fines och inXiles projekt har däremot gått åt rakt motsatt håll och blivit större och större ju längre tiden gått. Det skulle kanske inte vara ett särskilt stort problem, om utvecklarna inte samtidigt behövde hålla sig inom grovt sett samma parametrar som när projektet först pitchades till allmänheten. Jag kanske är feg, men om kraven på något projekt jag varit inblandad i plötsligt stigit rejält samtidigt som jag inte förväntades avvika nämnvärt från grundidén hade jag blivit nervös.

Här återkommer vi till problemet med vems pengar det är som investeras, och frågan blir vem som har rätt att styra projektet. Att göra förändringar allteftersom ett projekt fortlöper är inte ovanligt – min erfarenhet är att det oftast är nödvändigt att anpassa det efter skiftande omständigheter – men makten ligger efter en Kickstarter inte i investerarnas händer.

Slutsatsen

På samma sätt som jag inte direkt känner mig berättigad till en del av vinsten i något av projekten tack vare mina två skänkta hundralappar, känner jag inte heller att min investering ger mig rätten att kontrollera utvecklingen. På individnivå vore det en lika vansinnig som ohållbar uppfattning: drygt 80 000 personer kan inte dra spelet åt olika håll. Men att finansieringen sprids ut över så många att varje enskild investerare inte känner sig berättigad till en del av den kaka som traditionellt sett kommer med en investering, förändrar inte att alla dessa personer tagit på sig den roll som utgivare oftast haft. Fast utan möjligheten att påverka spelet i någon nämnvärd utsträckning, eller gå med vinst om spelet blir framgångsrikt.

Gör det här Kickstarter till någonting ont och elakt? Nej. Det finns bara, tycker jag, saker som kan (och bör) diskuteras gällande finansieringsmodellen.

Samtidigt har det börjat komma små frön till intressanta konkurrenter till Kickstarter. Huruvida de lyckas är osäkert, men det känns som en spännande utveckling.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ain’t that a kick in the head

  1. Frances skriver:

    Jag har inte själv haft någon större koll på Kickstarter, däremot några få projekt som Wasteland2. Det hela är så nytt att vi egentligen inte vet hur det kommer bli med denna typ av finansiering ännu. Möjligen slutar folk donera så fritt som de verkar göra nu när de inser att en lyckad kickstarter inte är likställt med ett lyckat projekt. Jag tycker möjligheterna är fantastiska, men i realiteten kommer det aldrig fungera för oss gamers.

    Speciellt i spelvärlden tror jag att vi snart kommer få se gamers reaktioner på de större projekten. Jag har nämligen fått den uppfattningen att det inte finns en grupp konsumenter som ställer högre krav än gamers. En majoritet av de som syns och hörs (inklusive den typiske recensenten) har skyhöga förväntningar och uttrycker sig ofta på ett sätt som om de vore ”berättigade” till att få exakt det som de personligen vill ha. Inom andra områden finns det självklart kritik, men bara gamers kräver saker som innebär att spel ska göras om och göras rätt. Det finns en stor brist på respekt till den kreativa processen och de visioner utvecklarna har. (Samtidigt som man gnäller på att spel mainstreamas så gnäller man på spel som är unika och som borde ta lärdom av andra spel. Hur ska vi ha det?)

    Vad jag vill komma till är att jag väntar på gnället som snart kommer när gamers som satsat pengar på tex Wasteland2 inte får exakt det som de har föreställt sig spelet i sina drömmar. De krav som kommer levereras kommer bli EPISKA! Popcornen poppas och jag är redo. För ett av de största problemen med spel som kickstartas är att de alltid är så pass tidiga i sin utveckling att de inte kan beskrivas och visas upp. Wasteland2 beskrevs så luddigt och med så mycket ordbajseri att när man verkligen, verkligen läser det som sas så blir man lite mörkrädd. Vad betyder dessa ord egentligen? Ingenting, det kan bli vad som helst. Men folk har köpt bajset rakt av. Suckers!

    Jag anser att de borde låta folk ”se” det som de jobbar med, men ABSOLUT INTE låta dem ta del av beslutsprocessen, bestämma riktningen av visionen och den kreativa processen. Conceptart och någon mockup-presentation skulle vara perfekt. Efter 2 månader så var det enda de visade 3 stycken konceptartbilder. De kunde inte ens ta sig tid att skapa en liten mockup för att visa vilken riktning alla dessa ord betyder att spelet kommer ta. 2 månader! Men sedan gjorde de en enorm miss. För några dagar sedan la de upp ett ”vision document” på deras forum och slakten började. Kommer fansen att vara nöjda nu? Kommer de börja lägga sig i? Kommer de ställa krav? Japp!

    Klarar gamers av denna typ av modell? Jag tror faktiskt inte att alla fattar att det inte fungerar som de tror. Varsågod, ta ett USB-minne och håll käften.
    (Gambitious kommer inte heller ge fansen ”rätt” att bestämma över projektet. Däremot kommer det att ge de som donerar avkastning på eventuell vinst (eller reserver). Man blir på sätt och vis en ”shareholder”. Förstår folk att det inte innebär att de kommer få rätt att bestämma över den kreativa visionen? Nope!)

    Mvh
    /Jag, som är så less på alla negativa, gnälliga, surpuppe-gamers (och störda, bittra recensenter)
    Ps. Jag borde verkligen inte kommentera när jag är på dåligt humör. Jag är så förbenat trött på att vara omringad av gnällfisar som ska kommentera på minsta lilla petitess och inte bara NJUTA av det fantastiska som spel ger oss. Så less!
    Ps2. Wasteland2 kommer bli skitkul hur det än blir. Bara det blir. Längtar! :-D

  2. Jag är också fantastiskt trött på allt gnäll. Exempelvis slutade jag för många år sedan besöka AdventureGamers för att peka-klickafantasterna där var så konservativa och gnälliga att jag fick krupp.

    Dock är jag inte helt säker på att det blir såna extrema problem med Kickstarter. Jag inbillar mig åtminstone att de flesta som donerar har hygglig förståelse om hur förutsättningarna ser ut. Dessutom får de inblick i skapandeprocessen så resultatet lär inte komma som en överraskning vid release, de hinner vänja sig. Låter man sen även donatorerna rösta på lite småsaker under utvecklingen (sånt som inte påverkar visionen ett dugg tex) så tror jag risken minskar än mer.

  3. Vad kul att se dig ventilera lite, Frances. Mer sådant åt folket!

    Intressant nog så har jag inte sett några större negativa reaktioner. Men då undviker jag visserligen allt som oftast forum. I fallet med Kickstarter stödjer jag bara produktioner där jag litar på att utvecklarna ska göra ett bra jobb. Jag behöver inte ha stenkoll på Double Fine, för jag är säker på att de ska göra ett riktigt bra jobb. Samma sak med Chris Avellone, när han anslöt inXile som … storykonsult? Jag vet inte, men Wasteland 2 blev ofantligt mycket intressantare när jag hörde att han hakade på. Jag tycker att Avellone är en av spelbranschens allra bästa skribenter, och även om jag inte är en sådan stor fanboy att jag tycker att allt han gör blir till guld så blir mycket ruggigt intressant.

    Själv tyckte jag att det visionsdokument som inXile släppte verkade ganska spännande, även om jag också tycker att det kanske borde ha varit någonting som man skulle ha kunnat släppa långt tidigare. Det hade varit utmärkt att ha på deras Kickstarter-sida för att visa vad det var som man ville göra med spelet, i stället för att visa upp det efter att utvecklingen finansierats. Jag har svårt att se hur något sådant skulle kunna ske ute bland utgivare; att man ber om ekonomiskt stöd för en ändå lite luddig vision, och sedan kommer med ett faktiskt visionsdokument efter att man fått pengarna. Det känns lite bakvänt.

    Men spännande, som sagt. Jag hoppas att de lyckas, för det verkar vara mer eller mindre precis min typ av spel.

Kommentera

