Årets 3:e bästa spel

Detta inlägg är en del av Spelkrigets initiativ Årets spel, där Sveriges spelbloggar gemensamt röstar fram årets bästa spel i olika kategorier.

Jag älskade Batman: Arkham City. Inte så förbehållslöst som jag kanske hade hoppats att jag skulle göra, men tillräckligt mycket för att spelet skulle kunna knipa en tredjeplats i årsbästalistan.

Jag har tidigare sagt att jag hoppas att Rocksteady är klara med Batman, och jag håller fast vid det. När eftertexterna rullade kändes det som ett väldigt definitivt slut, som markerade att Rocksteady tagit Batman-mytologin så långt de kunnat. Det verkade som om Paul Dini, manusförfattare både för spelet och för DC Comics i sig, hade kunnat skriva spelets intriger utan den ständiga bördan som ligger över serietidningsskrivandet: att ett ständigt slags status quo måste upprätthållas eftersom tidningen måste kunna fortgå. Det är inte svårt att se hur lockande en sådan möjlighet skulle vara för någon som vanligtvis är inlåst inom seriernas relativt oböjliga ramar, och resultatet är en berättelse som faktiskt lyckas överraska.

Jag hoppas att Rocksteady låter Batman vila nu. För de kan förmodligen inte toppa det de gjorde i Arkham City.

Idag har följande bloggar skrivit om årets 3:e bästa spel: Spelkriget, Slashdoublejump, Midnite gamer, Spelföräldrarna, Sätrapôjk, Spelkänsla, Kraid, Vill vara gamer, QN2, Aftonstjaerna

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Årets 3:e bästa spel

  1. Ina skriver:

    Som du vet så höll jag helt med dig. Slutet kändes väldigt mycket som ett riktigt avslut och det är sjukt passande.

    Samtidigt, efter att ha sett lite Scarecrow-easter egg-tjosan och så, så känner jag att det faktiskt finns mer som Rocksteady kan göra och som jag skulle vilja se. Jag saknade Scarecrow i AC och jag skulle verkligen vilja se ett spel som fokuserar på honom. inte bara Scarecrow utan även Crane, allt bakom masken :)

    • Jag spelar New Game Plus just nu, och insåg precis att det är mycket möjligt att Robin hade fullt upp i själva Gotham under tiden som Batman var inne i Arkham City. Det är vad som sägs i spelet, åtminstone. Det skulle kunna vara intressant att se ett spel som fokuserade mer på sidokaraktärerna än Batman.

      Och Scarecrow är awesome. Mer Scarecrow är aldrig fel.

Kommentera

