Årets nykomling/nya IP

Detta inlägg är en del av Spelkrigets initiativ Årets spel, där Sveriges spelbloggar gemensamt röstar fram årets bästa spel i olika kategorier.

Att utnämna årets nykomling är ganska svårt, eftersom det som kanske utmärkt 2011 mest är uppföljarna till tidigare års nykomlingar. Vi har fått Dead Space 2, Portal 2, de Blob 2, Crysis 2, Dragon Age 2, Ms. ‘Splosion Man och Batman: Arkham City. Utöver det har vi även fått flera uppföljare inom redan väletablerade spelserier: Gears of War 3, Fable 3, Assassin’s Creed: Revelations, Total War: Shogun 2 med flera.

Att hitta nykomlingar är svårt. Jag gick igenom min lista över klarade spel i år, och hittade bara fem nykomlingar. Däribland Brink och Homefront, som båda var stora besvikelser. Det lämnar tre kvar: Shadows of the Damned, Bulletstorm och Stacking. I det sammanhanget känns Bulletstorm som den stora vinnaren. SotD och Stacking var båda roliga spel, men wow:ade mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle kunna utnämna dem som årets nykomling. Lyckligtvis förtjänar Bulletstorm utnämningen på egna meriter, och inte enbart för att det var det enda spelet kvar efter elimineringen av de andra jag spelat. Det var årets överraskning för min del, och bjöd på såväl skönt gameplay som intressanta miljöer. Skillshot-systemet motiverade en hela tiden att variera sin attackstil och pröva nya vapen och nya metoder, vilket gjorde att Bulletstorm lyckades hålla sig fräscht där andra spel kanske hade börjat kännas något repetitiva.

Vi får se hur framtiden ser ut för Bulletstorm. Det sålde ganska dåligt så risken är väl att vi aldrig får se en uppföljare, men det vore verkligen synd om årets nykomling gick ett sådant tråkigt öde till mötes.

Idag har följande bloggar skrivit om årets nykomling/nya IP: Spelkriget, Megazine, Vill vara gamer, Spelkänsla

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Årets nykomling/nya IP

  1. Holmberg skriver:

    Har för mig att jag läst någonstans att utgivaren sagt att det inte blir mer Bulletstorm pga säljsiffrorna men att man har fullt förtroende för attt utvecklarens nästa lir kommer sälja bättre. Och iom att utvecklarens förra spel var ännu bättre än Bulletstorm så blir det säkert ett roligt spel när nästa kommer ändå.

    • Ja, att People Can Fly kommer att komma med nytt tror jag inte några tvivel finns om. Att de kan leverera är det inget tvivel om, och det verkar EA/Epic medvetna om. Jag hoppas bara att de är mer framgångsrika nästa gång.

    • Fredrik skriver:

      Något får mig att tro att jag kanske borde plocka upp Painkiller. Systemkraven ser ju ganska milda ut, så …

      Man kan ju hoppas att PMF får chansen att göra mer saker, annat än extramaterial / DLC till Gears of War-spelen. De har ju onekligen en del intressanta grepp att komma med, verkar det som.

  2. Fredrik skriver:

    … Vänta nu. Jag fick precis en revelation.

    Bulletstorm. Alice: Madness Returns. Shadows of the Damned. Allihopa tre spel som scorat väldigt bra bland bloggare och kritiker men som sålt (jämförelsevis, subjektivt och även objektivt) apdåligt.

    Gemensamma nämnaren: EA Partners.
    Boom. Mind blown. Är det så illa att det marknadsförts alldeles för dåligt överlag, att EAP brustit i sitt åtagande? Eller har Epic, Grasshopper Manufacture och Spicy Horse bara missbedömt mängden PR som tydligen behöver göras för att spel ska synas?

    (Bizarrt nog är ovanstående tre allihopa bland det bästa jag spelat under året. Hehu…)

    • Intressant observation. Själv tycker jag att bloggreaktionerna på speciellt Alice och Shadows of the Damned varit ganska spretiga, med åsikter spridda över stora delar av betygsskalan. Men det förringar ju egentligen ingenting i din observation.

      Bulletstorm tror jag råkade ut för en direkt felaktig marknadsföring, som målade upp spelet som ett mer eller mindre hjärndött skjutspel. Det hade både mer hjärna och hjärta är så. Problemet med Alice och SOTD var nog att de inte fick någon marknadsföring överhuvudtaget. Jag blev överraskad när spelen dök upp eftersom jag knappt hört någonting om dem tidigare (och då älskade jag ändå första Alice, och försökte följa spelet så noga jag kunde). Resultatet var nog att många blev positivt överraskade av Bulletstorm, medan de andra spelen fick lite mer tudelade reaktioner eftersom folk inte visste vad de skulle förvänta sig.

      Heh. Det är svårt att vara liten. Förra året fick Activision flera spel som sålde bättre än förväntat (Spindelmannen och Transformers), och ägnade det här året åt att köra varumärkena i marken i stället för att ge utvecklarna tid att göra något kul med uppföljaren. Nu är ytterligare uppföljare utannonserade till båda spelen, så vi får väl se vad som händer där.

      Det känns lite som att det är svårt att vara en liten utvecklare, vare sig ens spel blir framgångsrika eller ej.

Kommentera

