Årets bästa manliga/kvinnliga karaktär

Detta inlägg är en del av Spelkrigets initiativ Årets spel, där Sveriges spelbloggar gemensamt röstar fram årets bästa spel i olika kategorier. Varning för spoilers.

Kvinnlig: Aveline Vallen (Dragon Age 2)

Aveline känns självklar av flera skäl, men min huvudsakliga anledning är att det är med hennes karaktär som Bioware verkligen lyckas visa potentialen i den berättarteknik de använde i Dragon Age 2. Mellan spelets olika kapitel går det varje gång några år, vilket var tänkt att skapa en känsla av progression i världen. Tyvärr är så inte riktigt fallet. Det blir som tydligast med ens kompanjoner: Merrill och Isabella känns hyfsat besatta då deras sidouppdrag, i tio års tid, kretsar kring samma artefakter; både Fenris och Anders är orubbliga i sin inställning i en viss fråga, och de grälar ständigt om denna sak år ut och år in. Samma sak kan sägas om Kirkwall själv – staden förstörs och byggs upp vid flera tillfällen, men det leder aldrig till att jag känner att den förändras på något väsentligt sätt.

Undantaget i all denna oföränderlighet är Aveline. Hennes utveckling genom spelets gång är riktigt intressant att följa, främst för att det känns inte som att hon är en marionettdocka som spelaren bara kan leka med efter eget tycke. Det märks tydligt att hon har ett liv vid sidan om det hon delar med spelaren, och att det livet faktiskt spänner över ett decennium. Till skillnad från många av de andra kompanjonerna, känns det verkligen som att varje nytt kapitel i spelet bjuder på ett nytt kapitel i Avelines liv. Många av de stora förändringarna i hennes liv sker under de år som spelets skippar under kapitelskiftena, och resultatet blir att man inser att hennes liv inte stannar upp bara för att man som spelare hoppar framåt ett par år i berättelsen. Hon känns som en person: levande, föränderlig, och oberoende av spelaren.

Manlig: Wheatley (Portal 2)

Eftersom mycket av storheten i Wheatley ligger i Stephen Merchants röstskådespeleri, och eftersom röstskådespeleri är morgondagens kategori i Årets spel, så kände jag att de inläggen skulle krocka en del med varandra. Därför får ni bara denna video idag, och en utförligare motivering i morgon.

Följande bloggar har idag bloggat om årets bästa manliga/kvinnliga karaktär: Spelkriget, Megazine, Kraid, Peter Ahonen, Midnite Gamer, Spelkänsla, Explewd, Hifi Lofi, EmmyZ, Hifi Lofi

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Årets bästa manliga/kvinnliga karaktär

  1. Holmberg skriver:

    2 spel jag inte spelat såklart.. men Dragon Age 2 är ett sånt spel jag nog kunde ana kommer dyka upp på en del bloggar idag.

  2. Frances skriver:

    That’s my boy! <3 Aveline

    Håller med dina intryck + det jag själv skrev då. Tycker det hör ihop på något sätt. :-)

  3. Ina skriver:

    Har ju som du vet inte spelat mycket DA2. Men som jag skrev på Spelkriget har jag ändå hört sjukt mycket om Aveline och hur åsm hon är som karaktär. Låter som ett bra val.
    Portal 2 har jag inet spelat och håller ig borta från både texter och videos om spelet så… :D

  4. @Holmberg: Det roliga med Dragon Age 2 är att det visserligen dyker upp lite här och där, men oftast med fokus på olika karaktärer. Jag har sett både Aveline, Isabella och Varric. Spelet har bredd, mannen!

    @Frances: Jo, det du skrev och det jag skrev (och en del som ingen av oss nog skrev) fyller ut henne till den karaktär hon är. Det finns många aspekter, och det är det som gör henne så bra.

    @Ina: Har du inte spelat Portal 2!? Jag har spelat relativt få spel i år, men Portal 2 var ett spel som jag köpte mer eller mindre dag 1, utan att egentligen ha råd med det. Och det levererade! Mestadels.

    Men om du inte spelat det så gör du rätt i att inte titta på videon. Det är en hysterisk konversation från slutet av spelet = stor spoiler-varning.

  5. Ina skriver:

    Det har fått prioriteras ner då jag vill ha det System Linkat på 360 = två ex = dyrt :) Jag känner inget behov av att spela det nyaste, hetaste så jag kan vänta liksom :D När pengarna trillar in i slutet av månaden och julreor/mellandagsreor och sådant pågår för fullt kan jag nog snappa upp två ex för ett bra pris. ser fram emot det ^^

Kommentera

