Årets överraskning och besvikelse

Årets överraskning:

Jag hade verkligen inga förväntningar på Bulletstorm, så när jag hade fruktansvärt kul kom det som en (väldigt trevlig) knytnäve i magen. Det påminner på sätt och vis om förra årets Enslaved. Det är givetvis två helt olika spel, men båda utspelar sig i en förstörelse omgivet av väldigt lummiga miljöer. Det, och så överraskade de mig båda lika totalt. Tyvärr sålde båda spelen dåligt, så det är tveksamt om vi får se mer av någotdera. Enslaved tycker jag slutade tillräckligt bra för att jag inte sörjer uteblivna uppföljare, men jag hade gärna sett mer av Bulletstorms tokröj.

Bubblare: Crysis 2. Jag har aldrig riktigt gillat Crytek. Jag har fått intrycket att de är ganska dryga, och var nära att undvika Crysis 2 mest av principskäl. Mitt intryck av Crytek förstärktes bara när de i PR:en för sitt spel dissade berättandet i andra stora actionspel och sade att de minsann skulle revolutionera historieberättandet i spel. Det gjorde de givetvis inte. Trots det är det ett riktigt bra spel. Jag älskade nanodräkten, och jag älskade vad de gjorde med grafiken.

Årets besvikelse:

Jag beskrev min besvikelse av F3AR i månadssummeringen, så jag ska inte gå in alltför mycket på det, men jag har inte sett ett så oinspirerat skjutspel på länge. Jag hade till och med svårt att skjuta ordentligt i spelet, eftersom både fiender och miljöer flöt ihop i mitt sikte.

Bubblare: Brink.Till skillnad från F3AR så hade jag faktiskt höga förväntningar på Brink, så när det inte levererade blev besvikelsen stor. När jag köpte det ett par månader efter släpp så var servarna helt tomma. Trots detta så är spelet ett ganska solitt hantverk, och det parkour-system som finns i det är något som jag saknat i alla skjutspel jag spelat sedan dess.

Detta inlägg är en del av Spelkrigets initiativ Årets spel, där Sveriges spelbloggar gemensamt röstar fram årets bästa spel i olika kategorier. Följande bloggar har idag bloggat om årets besvikelse/överraskning: Spelkriget.se, Kraid, Carrot Games, Aftonstjaerna, Vill vara gamer, Megazine, Slash double jump, Midnight Gamer, Ett glas juice, I explewd, Spelkänsla, Peter Ahonen, EmmyZ

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Årets överraskning och besvikelse

  1. Ina skriver:

    Bulletstorm verkar dyka upp en hel del bland överraskningarna. Det trodde jag inte att det skulle göra, men det beror väl på att jag själv bara tyckte att det var ”meh”. :D

  2. Fredrik skriver:

    Ännu mer Bulletstorm-kärlek. Kul att se. Jag hade ungefär noll förväntningar på det, men all blogg/podcastkärlek övertygade mig att ge det en chans, och det var länge sedan jag hade så kul i ett FPS-spel.

    (Crysis 2 ligger fortfarande på skämshögen. Vadfaaaan…)

    Dina besvikelser har jag däremot inte testat helt noga. F3AR har jag fortfarande inte rört, trots att jag gillade Fear 2 ganska rejält.
    Brink gav jag upp på under sluten beta-fasen, då det var miserabelt på alla sätt och vis utom kanske konceptuellt. Kul idé med såpass anpassningsbara karaktärer, men de tomma servrarna och bristen på enspelarläge var en riktig turn-off för min del.

  3. @Ina: Det beror nog på vad man har för referenspunkter. Själv kändes det lite som en tillbakagång till de skjutspel jag spelade när jag var yngre, vars sorts nästan helt försvunnit i och med Call of Duty och alla dess efterapare. Jag är lite småtrött på alla realistiska spel, så Bulletstorm kändes som en frisk fläkt på det sätt som Duke Nukem Forever hade kunnat göra om det inte varit så förbenat dåligt.

    @Fredrik: Jag har hört att F3AR ska vara hyfsat kul i co-op, och ha en ganska intressant multiplayer. Det senare testade jag aldrig, och tyvärr verkade spelet ha ett underligt system där man låser upp co-op i takt med att man spelar SP-kampanjen. Om jag höll på att spela bana #3 så kunde jag bara co-op:a bana #1 och #2. Jag hade noll intresse av att spela om banor, så jag struntade blank i att testa co-op.

    Kontentan: jag tror inte att du behöver bekymra dig om att testa F3AR.

  4. Jonas Andreasson skriver:

    Roligt med bulletstorm, trodde jag skulle vara ensam om det. F3AR har jag inte testat, och det är väl kanske lika bra det då :) Körde ettan och tvåan men inte brytt mig om trean än. Är det värt att testa ens?

  5. niklas skriver:

    Bulletstorm? så det var folk so tyckte om det spelet alltså?

  6. @Jonas: Om du har kört de tidigare spelen så kanske det finns något att hämta. Jag sprang mest runt förvirrad, eftersom jag inte fattade vad som hände, varför jag satt i fängelse, eller vem som sköt på mig. Det sänkte också mitt intryck en hel del. Samtidigt tycker jag att det är ett dåligt spel, och inte bara ett dåligt berättat spel.

    @Niklas: Javisst! Har du testat det själv? Om inte så rekommenderar jag att du gör det.

  7. Mattias skriver:

    Kul med spel som överraskar så som Bulletstorm verkar ha gjort. Ligger nog något i vad man byggt upp för förväntningar för spelet tidigare. Jag själv som gått och överhypat Skyrim, var inte långt ifrån att hålla det som årets besvikelse då det inte alls levde upp till de förväntningar jag byggt upp i mitt huvud.

  8. holmberg skriver:

    Det är märkligt vad förväntningar kan styra upplevelser. Eftersom Bulletstorm utvecklades av samma studio som gjorde det underbara Painkiller så hade jag hoppats på mer av den varan. Det man fick var en vanlig shooter med skillshots. Iofs roligt men inte så härligt renodlat som jag hade hoppats.

  9. Ina skriver:

    Ja iofs… jag spelade ju aldrig några av de där klassiska pang-pang-spelen eftersom jag mest ägnade tiden till pussel- och strategispel när jag upptäckte spel.
    Sen gillar jag ju iofs inte militärshooters eller sånt heller. Jag är inte så lättflörtad när det kommer till just skjutspel. Vill nog ha någon form av story/intressant värld till mina pang-pang-spel, oftast :D

  10. @Mattis & Holmberg: Det är intressant det där med förväntningar på spel. Hittills har jag knappt spelat några (av det här årets) spel som jag haft stora förväntningar på. Det är väl Portal 2 och Batman: Arkham City. (Jag blev lite besviken på Dead Space 2. Jag tror att jag härdats sedan jag blev skrämd av första spelet.) Men annars har jag mest spelat titlar som jag inte haft särskilt stora förväntningar på, vilket lett till ett flertal överraskningar under ett år där det känns som att många blivit besvikna. Jag skulle ha kunnat ha många fler bubblare under årets överraskning: Dragon Age 2 som inte var så dåligt som jag trodde att det skulle vara; eller kanske Deus Ex: Human Revolution, som var precis så bra som jag inte ens vågat hoppas att det skulle vara.

    Det har varit ett bra år, för mig. Sedan får vi se vad som händer när jag faktiskt spelar de spel jag haft höga förväntningar på, såsom BF3 och Skyrim.

    @Ina: Intressant nog var jag inte heller någon stor FPS-konsument när jag var liten. Jag hade inte datorn för det, så det blev mest rollspel för min del. Men jag har ändå en del minnen av dem, speciellt när jag spelade tillsammans med kompisar.

Kommentera

