En kort kritik av Batman: Arkham Citys VIP Pass

Jag har generellt sett inte särskilt mycket mot den nuvarande trenden i spelbranschen att erbjuda mervärde till ursprungsutgåvorna av spel, i ett försök att stävja handeln med begagnade spel. Det påverkar mig oftast positivt, eftersom det många gånger är billigare att köpa nya utgåvor av spel över nätet än begagnade utgåvor i fysiska affärer. På många gånger har det, på ett sätt som kopieringsskydd aldrig lyckats med, känts som en gyllene mellanväg: något som belönar de som aktivt stödjer utvecklarna genom förstahandsköp, men inte bestraffar de som köper begagnat. Jag har alltid gillat den tanken.

Tills nu.

Batman: Arkham Citys VIP-pass liknar till viss del den lösning som EA använde i bland annat Biowares Dragon Age: Origins, där ett förstahandsköp gav tillgång till en extra karaktär med ytterligare några timmars speltid. I Origins fall handlade det om en stengolem vid namn Shale, som var en av de bästa kompanjonerna i spelet. I Arkham City handlar det om Catwoman, som av allt att döma kommer erbjuda på en väldigt intressant spelupplevelse.

Men där jag tyckte att Shale var ett bra incitament för att förstahandsköpa Origins, tycker jag att samma användande av Catwoman känns ganska unket gjort i Arkham Citys fall. Anledningen är att Catwomans äventyr har legat till grund för en stor del av marknadsföringen av Batman: Arkham City. Så till den grad, faktiskt, att hon fick en egen trailer lagom till årets E3-mässa.

För mig är det här kruxet ligger. Genom sättet som Catwoman framhävts under marknadsföringen kan hennes äventyr inte längre räknas som en ”bonus”, på det sätt som Shales äventyr kunde göras. I stället för att inkluderas med förstahandsutgåvorna, exkluderas hon från alla andra utgåvor. Det är ett tydligt avstamp från den gyllene medelväg som jag tidigare nämnde, som kändes så rätt för spelbranschens framtid. Här handlar det inte om att ge konsumenterna ett incitament för att köpa en förstahandsutgåva, utan om att bestraffa de som inte gör det. Det är en girig förvrängning av ett i grunden lovande koncept, som jag ogillar starkt.

Annonser
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En kort kritik av Batman: Arkham Citys VIP Pass

1. Tommy Håkansson skriver:

Jag börjar bli lite trött på sånt här, även om det än så länge aldrig påverkat mig (förutom när jag skulle recensera Need For Speed förra året, och var tvungen att köpa ett online pass för egna pengar eftersom utgivaren inte skickade med ett sånt). Men det som stör mig allra mest är saker som att man bara kan spela som Robin om man förhandsbeställer spelet från Gamestop.

• Just onlinepass var en sak som jag funderade på att ta upp, men i slutändan inte gjorde. Medan jag skrev inlägget läste jag att Battlefield 3 kommer att ha ett sådant, och det känns så oerhört ironiskt med tanke på att EA pikade Activision för att de tog betalt för extratjänsterna i CoD Elite. Att ta betalt för hela onlinefunktionen (speciellt när det är mer eller mindre bekräftat att enspelarkampanjen mest fungerar som en tutorial för flerspelarläget) känns oerhört sniket. Det är också ett tydligt exempel på att hålla tillbaka något från andrahandsköparna, snarare än att belöna de som köper förstahandsutgåvor.

Affärsspecifika erbjudanden kan ibland störa mig, men oftast är de så betydelselösa att jag inte bryr mig åt ett eller annat håll. Skulle det däremot vara så att butik A, B och C erbjuder varsitt butiksexklusivt extrauppdrag eller -bana – då skulle jag surna till.

2. Krille skriver:

Sånt här, när man bestraffar begagnatmarknaden snarare än att belöna förstahandsköparna, är inte okej.

Synd bara att det gäller spelet som jag sett fram emot mest under hela året…