Det blanka bladet

De senaste veckorna har det pågått en diskussion om hur Bioware anordnat en omröstning gällande hur defaultvarianten av den kvinnliga Commander Shepard (”FemShep”) ska ser ut i Mass Effect 3.

Jag hade själv egentligen inte tänkt beröra ämnet i bloggform. Det har redan sagts så mycket att jag inte visste vad jag skulle kunna tillföra. Men så hittade jag Kate Cox inlägg O Commander, my CommanderThe Border House. Jag gillar den bloggen – den behandlar spel på ett sätt som jag önskar att fler behandlade spel på – och Cox inlägg var inget undantag från den ribba de tidigare satt.

I inlägget går hon igenom vad många andra sagt i ämnet runtom på nätet, och analyserar utifrån det. Det är ett bra inlägg i frågan, som jag rekommenderar att läsa. Men jag reagerade på ett citat som hon använde sig av. Det kom från Dennis Scimecas inlägg Mass Effect 3’s Beauty Pageant på bloggen Joystick Division:

Gamers who play as FemShep are intensely attached to the character. She has inspired numerous fan videos on YouTube both inventive and hilarious. Websites have been created to celebrate her. She has even taken a symbolic role in the social justice community.

This devotion is what made an open vote on her official depiction so puzzling to me. That devotion comes from only 18% of Mass Effect players. Allowing votes from the other 82% who have no vested interest in a depiction of a female Commander Shepard feels like disrespecting the dedicated fans who made this marketing campaign happen, by drowning their voices in the noise of the mob.

Jag hör själv till de 82% vars röster Scimeca tyckte var respektlösa mot dem som spelade som FemShep: jag har visserligen spelat som en kvinnlig Shepard i både första och andra Mass Effect-spelet, men ”min” Shepard har alltid varit en blond och ärrad man med (i ME2) rödglänsande ögon. När jag hör någon nämna Shepard är det det ansiktet som dyker upp i mitt huvud. Kanske var det därför som jag först reagerade på citatet.

Nysningar

Jag tycker att Scimeca gör två fel. Det ena är att dra ett likhetstecken mellan de 18% som spelar som FemShep och de som ”vill henne väl”; och vice versa, mellan de 82% som spelar som MaleShep, och de som inte är intresserade av att se henne porträtteras väl. Det känns som ett onödigt svartvitt sätt att se på saken, och jag är smått allergisk mot folk som använder sig av statistik alltför godtyckligt.

Atchoo!

Det andra (och det jag främst reagerade på) är att han, genom att dela upp spelarna i två så distinkta läger, bortser från att det kan finnas andra intressen som kan vara nog så relevanta när det gäller att bestämma designen för FemShep. Efter att förvåningen över att Bioware inte bara uppdaterade den default-FemShep som funnits i de två tidigare spelen lagt sig, kändes det som att det plötsligt fanns utrymme att göra något  intressant av förändringen. Det jag tänkte på var inte, i första hand, en chans att representera kvinnor på ett bra sätt i spel. Det görs på många sätt redan bra i Mass Effect-serien. Både nya och gamla FemShep är – vare sig de ser ut som bimbos eller ej – starka och självständiga kvinnor.

Nej, det jag reagerade på när jag först ögnade igenom alternativen som fanns att rösta på, var att en av kvinnorna var mörkhyad. Jag har tagit upp representation av mörkhyade personer i spel tidigare, och jag tycker att det rent allmänt skulle bli ett intressantare spelutbud om protagonisterna diversifierades mer. När då Bioware bestämde sig för att börja om från början med den kvinnliga Shepards utseende  uppenbarade sig en given möjlighet: försök skilja henne från den gängse mallen för hur huvudkaraktärer framställs i spel, genom att (exempelvis) göra henne mörkhyad.

Nu när röstningen är så gott som avgjord står det klart att det inte kommer att bli den mörkhyade Shepard. Det är synd, för det hade varit kul att se FemShep bryta sig ut ur den (ljushyade) mall som protagonister av båda könen fortfarande befinner sig i. Det hade varit intressant att se om hon kunnat bli en liknande symbol för personer med andra hudfärger, på samma sätt som hon blivit det i jämställdhetskampen inom spelbranschen.

Avslutning

Jag förstår Scimecas resonemang, även om jag tycker att det vilar på fel grunder: i grund och botten är jag kritisk mot statistiken som Bioware delat med sig av. Inte i det syfte de delade med sig av den för – det fungerar utmärkt som lite värdelöst vetande för spelmedia att sprida när det är ont om andra nyheter – utan när det kommer till att dra några slutsatser ifrån det. Det finns inte tillräckligt mycket information för att man ska kunna granska den på något meningsfullt sätt, och om man inte kan göra det är det farligt att dra några slutsatser från det.

Speciellt om det man föreslår resulterar i att man (riskerar) att stänga ute grupper från att påverka spelmediet på det sätt de förtjänar att få göra. Då blir man bara en del i någon annans problem, medan man försöker lösa sitt eget.

—————————————

Uppdatering: FemShep-omröstningen har gått in i en andra fas, där hårfärgen bestäms. Blondin-Shepard ligger sist. Rödtotts-Shepard leder.

Uppdatering 2: Jag är inte ensam om att ha skrivit om FemShep. Den senaste veckan har två andra bloggar, Spelkriget och Discordia, också behandlat karaktären (om än ur helt andra perspektiv).

Annonser
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det blanka bladet

  1. Ping: Cmdr Shepard och ensamheten — discordia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s