Ett litet erkännande?

Debatten om huruvida spel är konst eller kultur (eller ingetdera) dyker upp ibland, och den har till viss del dykt upp igen i samband med att The Smithsonian har börjat förbereda en utställning om spel. Det vördade amerikanska nationalmuseet har börjat samlat in röster i olika kategorier för att kora 80 spel som kommer att ställas ut.

Från hemsidan:

The Art of Video Games exhibition, opening on March 16, 2012, will explore the 40-year evolution of video games as an artistic medium, with a focus on striking visual effects, the creative use of new technologies, and the most influential artists and designers.

We have organized the games into five eras, twenty gaming systems, and four genres.

Jag har redan skrivit en utförlig text om mina åsikter i ämnet spel som konst/kultur, så jag kommer inte ge mig in i den diskussionen igen. Det jag däremot tänker säga är att jag tycker att Smithsonians initiativ är riktigt spännande, och att det ska bli intressant att se vilka 80 spel som kommer att få representera mediet på utställningen. Omröstningen är öppen för allmänheten, så beroende på vilka som röstar kan resultaten säkert bli ganska skiftande. Samtidigt verkar omröstningen vara organiserad på ett sätt som fördelar spelen jämnt i olika epoker och genrer, vilket känns som det mest rättvisa tillvägagångssättet.

De olika epokerna är:

  • START! (1970s – early 1980s): The beginning of the home video game revolution.
  • 8-BIT (early 1980s – early 1990s): The game industry reinvents itself after a collapse in the market
  • BIT WARS! (early 1990s – mid-1990s): When technology and artistry collide, an explosion of creativity ensues.
  • TRANSITION (mid-1990s – early 2000s): Artists move from two dimensions to three.
  • NEXT GENERATION (early 2000s – today): The foundation for the present, and future, of video games.

De fyra genrerna är:

  • Action
  • Adventure
  • Target
  • Combat/Strategy

Överlag tycker jag att urvalet av spel är bra. Det finns en del underliga beslut, som att både CoD: Black Ops och World at War går att rösta på, men inte det första Modern Warfare. Infinity Wards spel revolutionerade spelmarknaden på ett sätt som vi sällan ser idag, och även om jag gillat WaW och Black Ops mer än många andra så går det inte att jämföra dem med inflytandet som Modern Warfare fortfarande har på spelbranschen.

Sedan saknar jag en del spel, på ett rent personligt plan. När jag såg att varje plattform och genre bara fick tre kandidater gissade jag (mycket riktigt) att Planescape: Torment skulle få stryka på foten, trots att det i mina ögon är det bästa spelet som släpptes under den fjärde eran. Samtidigt konkurrerades det ut av Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn, Grim Fandango, och det första Fallout. Det är svårt att argumentera mot den uppsättningen spel, även om jag tycker att Planescape: Torment är det bästa spelet som Black Isle släppte.

Sedan saknar jag Sega Mega Drive bland listade konsoler. Det var min första kontakt med spelvärlden. Även om jag aldrig spelade några spel där som jag har burit med mig på något väsentligt sätt sedan dess (som jag gjorde med Planescape: Torment), så utgjorde den trots allt en viktig del i varför jag så småningom blev spelnörd.

Samtidigt finns det en del glädjande besked. Som att Minecraft finns med att rösta på. Jag har inte spelat Minecraft, och jag har inga planer på att spela Minecraft, men jag tycker ändå att det är fruktansvärt kul att Marcus Perssons alster kan komma att dyka upp på the Smithsonian Institute. Det är ju dessutom än mer imponerande eftersom det inte är släppt ännu.

En annan sak, som är mest lustig, är hur man märker att licenserna till olika spelserier skiftat från när man först spelade spelen. Till exempel äger ju ZeniMax numera Fallout-licensen, vilket betyder att de även äger Fallout 1-licensen, vilket gav mig en rejäl överraskning när jag tittade vem som stod som ägare till den på den aktuella röstningssidan. Jag är givetvis medveten om att ZeniMax köpte över licensen förut, men jag har aldrig tänkt på att det retroaktivt påverkat redan släppta spel. Fallout 1 har alltid, i mina ögon, varit ett Interplay-spel.

Trots dessa anmärkningar väntar jag spänt på att se hur det hela mynnar ut. Det kommer visserligen att ta ett år, men i mars 2012 öppnar föreställningen sina dörrar.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett litet erkännande?

  1. Frances skriver:

    Åh nu blev jag sugen på att se denna utställning. Jag har ett svagt minne att Kulturhuset hade någon spelutställning för något år sedan men jag kom inte loss och kunde se.

    Konst i denna bemärkelse är ju egentligen grafiken i spelen inte spelen som konst i sig. Eller?

    • Det skulle vara intressant att gå, men ack, jag har svårt att se mig i USA om ett år. Om jag inte vinner på Triss eller nåt. :)

      Jag tror att det är mer ”spel som konst” än ”spelgrafik som konst”. Det var åtminstone så som jag resonerade när jag lade mina röster. Om det bara är det rent utseendemässiga så skulle det mesta som släpps nu, oberoende av deras övriga kvalitéer, klassa ut det som kom för 40 år sedan. Det går inte att jämföra Mass Effect 2 och Pong på ett grafiskt plan, men om man ser dem som representanter för det konstnärliga mediet i stort så blir det med ens en intressantare jämförelse.

Kommentera

