Games on Demand, on demand

För en dryg vecka sedan anmärkte jag på att det var svårt att få tag i gamla JRPG:er till min Xbox 360. Jag tog upp Star Ocean: The Last Hope som ett av dessa, men det var framförallt Tales of Vesperia som verkligen inte verkade finnas tillgängligt för ett rimligt pris, någonstans.

Det förändrades idag. I en trevlig utveckling så har Tales of Vesperia landat på Xbox Lives Games on Demand-tjänst. Vanligtvis brukar jag undvika att köpa spel därifrån, eftersom spelen där oftast är dyrare än vad de är i affärerna, vilket bara gör mig irriterad. Den här gången ligger priset däremot på 300 kronor, jämfört med de £70-utgåvor av begagnade exemplar som jag hittade via Amazon. Det känns som ett helt överkomligt pris, och jag blir glad.

Det roliga är att jag, för en kommentar vid förra inlägget, faktiskt gick in och kollade om spelen fanns på just Games on Demand. Det fanns de inte. Nu finns det. Mitt ego säger mig att det finns ett samband.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Games on Demand, on demand

  1. SpeLinnea skriver:

    Åhå! Du kan ju passa på att önska dig fler spel och hoppas samma sak händer. :D

  2. Jarno skriver:

    Vilket JRPG skulle du rekommendera för 360? Har själv inte spelat något sådant sedan FF7 på PS1 och det är ju ett tag sedan. Annars har jag mycket erfarenhet av datorbaserade RPG och har t ex spelat igenom allt från Black Isle.

    • Jag är ganska ny till hela JRPG-genren, och har överhuvudtaget bara spelat Lost Odyssey och Final Fantasy 13. Så jag är kanske inte rätt person att fråga om du vill ha ett riktigt insatt svar.

      Men jag gillade båda spelen, riktigt mycket (och Lost Odyssey mer än FF13). De gav mig definitivt mersmak på genren, vilket är anledning till att jag letade efter Star Ocean och Tales of Vesperia i första skedet.

  3. Ina skriver:

    Jag ställer mig väldigt frågande till varför de släpper spelet på nytt på 360 men fortfarande vägrar släppa en översatt version på PS3. ARGH.
    Nåja. Om de inte har släppt den betydligt bättre PS3-versionen inom ett år blir det här mitt sätt att skaffa spelet också, men det svider :P Det är dock trevligt att se spel som faktiskt inte finns att köpa i butik på On Demand-tjänsten, indeed.

    • Jag fattar inte det heller. Okej att europeiska versionen kanske inte får den engelska röstskådespelsboosten som PS3-utgåvan i Japan fick – det var några år sedan, och det kanske är svårt att få ihop alla engelska röster – men det kan ju inte vara särskilt svårt att bara släppa spelet mer eller mindre som det är. Det är ju redan klart. PSN måste väl ha något liknande Games on Demand-tjänsten, och då behöver de ju inte ens trycka upp en massa nya exemplar. Det blir nästan ren vinst, bortsett från licenskostnaderna till Sony.

Kommentera

