Dude, where’s my inlägg?

När jag först läste nyheten om att Bioware (eller rättare sagt David Gaider, deras Lead Writer på Dragon Age 2) svarade på en forumtråd där användaren Bastal kritiserade utvecklaren för att inte erbjuda tillräckligt många romantiska valmöjligheter för den manliga heterosexuella spelaren, så blev jag förvånad. Jag tyckte att det var en enda stor icke-nyhet. Där Bioware tidigare kritiserades av en rimlig anledning, att en användares spel spärrades i samband med att han fick en forumbann, kände jag inte att någonting i den här kritiken var särskilt rimlig. Svaret på Bastals inlägg blir således inte heller särskilt intressant, jämfört med svaret på kontroversen med forum/spelbannen.

Men jag skriver inte längre nyheter.

I vanliga fall skulle jag ändå ha skrivit ett inlägg om det (tro inte att det här är det inlägget; det är det inte). I vanliga fall. Men av någon anledning så lyckades Bastal trycka på helt fel knappar hos mig, och hur jag än försöker så kan jag inte vara helt saklig. Jag tycker, lite snällt sagt, att hans inlägg var ett oerhört inskränkt sätt att se på spel och olika gruppers rättigheter. När jag känner så, känner jag inte riktigt för att skriva. Medan vissa tycker att det kan vara ett bra tillfälle att ”skriva av sig” lite (och jag respekterar den åsikten), tycker jag att jag skulle förlora en hel del av vad jag egentligen skulle vilja säga om jag gjorde det.

Men varför är världen aldrig enkel? Samma sak hände nu, som i det inlägg jag länkade till ovan: precis innan jag skulle publicera inlägget, fick jag lite ny information. Den här gången i form av svar från Bastal till Gaider. Även om jag fortfarande inte håller med Bastal i hans huvudsakliga resonemang, tycker jag att han på ett snedvridet sätt ändå identifierar en brist hos Bioware.

Följande är ett litet urklipp ur Bastals svar:

If your goal is not to make as many fans as possible happy but to enact some form of social crusade then please, market and advertise the game as such. If you  believe there are a substantial number of players who would appreciate those features, then advertise it and create trailers for it, don’t lead me to believe that this game was crafted for the straight male. If you truly believe that the straight male gamers are not important enough that you should focus on them, then I would like to see your marketing reflect that.

Den poäng som jag ändå tycker att Bastal har, är att det verkar finnas en viss diskrepans mellan den yta av Dragon Age 2 som marknadsförs, och den kärna som finns i spelet. Det finns möjligheter till romans vare sig man spelar som tjej eller kille, eller hetero- eller homsexuell; men det skulle man aldrig kunna gissa utifrån marknadsföringen. Tvärtom leder den en att tro att spelet onekligen skapades för huvudsakligen ”the straight male”, och trots Gaiders välartikulerade svar på Bastals ursprungliga inlägg så är detta fortfarande ett problem som Bioware måste lösa om de ska kunna säga att de gör spelet ”för alla”.

Vill ni ha en robustare återgivning av händelseförloppet, samt hela Gaiders (väldigt klyftiga) svar, så har bland annat Åsa Roos skrivit ett bra inlägg om det på Discordia.se.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

