Avklarade (och omöjliga) affärer

I mitt förra inlägg klagade jag lite på att jag, precis när jag skulle gå upp mot slutbossen i Lost Odyssey, upptäckte att min skiva var repad. En kort uppdatering: Jag har nu klarat Lost Odyssey; och innan jag klarade det spelet, klarade jag Final Fantasy 13 (ja, jag är förmodligen ensam i världen om att inte använda romerska siffror). Det känns skönt. Det var mina två första JRPG:er, och jag hade av någon anledning slutat precis innan deras respektive slutbossar.

Problemet med att nu vara klar med Lost Odyssey och Final Fantasy 13 är att de två spelen, hur bra jag än tyckte att de var, utgjorde den sista delen av min skämshög. Den som letar sig in i min Klarade spel-sektion ser ganska snabbt att jag bara klarat ett spel som kommit ut detta år (Dead Space 2), med undantag för diverse XBLA-spel. Det beror på att jag inte riktigt har samma ekonomi nu som tidigare, och nya spel har till stor del prioriterats bort som en konsekvens av det. Skämshögen var ett utmärkt alternativ till nya spel, men nu är spelbufferten uttömd.

Men ag gillade både Lost Odyssey och Final Fantasy. Visst, båda har en hel del skönhetsfläckar, men överlag gjorde de ett strålande jobb som inkörsport till JRPG-biblioteket på min Xbox 360. Att köpa ett några år gammalt JRPG kändes som ett ganska bra alternativ i dessa snåla tider, och frågan var bara – vad kommer nu? (Har ni förslag? Upplys mig gärna bland kommentarerna.)

Jag ställde frågan på Twitter, och herregud vad folk ska ha en massa personliga favoriter. Det var sällan som samma spel kom upp flera gånger, men i slutändan lyckades jag få fram Star Ocean: The Last Hope och Tales of Vesperia som de två spel som rekommenderades flest gånger/fått högst betyg. Så, jag började min jakt.

Jag är lite förvånad över resultatet: de finns knappt någonstans. Brittiska Game, där jag köper de flesta av mina spel, hade inget av dem; inte heller Webhallen, som är den svenska sida som jag köper mest spel ifrån. Sökningar via Pricerunner ger likaså ganska dystra resultat. Jag sökte mig vidare till Amazon, och fann till min glädje billiga versioner av åtminstone Star Ocean (begagnade versioner av Tales of Vesperia gick däremot för, som billigast, £65); till min bestörtning så ”gick det inte att skicka” till min adress.  Varför förklarades inte, vilket störde mig något ofantligt eftersom hjälpsidan som skulle hjälpa mig förstå problemet sade att ”PC och TV-spel” visst skulle kunna skickas till Sverige.

Oh well. De hanterar redan en hel del 3DS-relaterad konsumentvrede, så jag låter det här gå.

Vi får se hur det hela fortlöper. Jag tror att jag kan ha löst Star Ocean-problemet, så det är väl Tales of Vesperia som återstår. Jag fick ett tips om att kolla Ebay, och där verkar spelet i alla fall finnas. Och, om inte annat, så har det varit ganska intressant att se hur mycket svårare det var att få tag på dessa JRPG:er än jag först trodde.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Avklarade (och omöjliga) affärer

  1. André Lundahl skriver:

    Det förvånar en ibland hur spel verkar vara helt försvunna ur alla sortiment trots att de inte är så fasligt gamla. Tales of Vesperia släpptes ju liksom i juni 2009, det är inte ens två år sedan dess och många andra ungefär lika gamla eller äldre spel som rent generellt borde vara mindre intressanta för folk finns fortfarande att hitta lite överallt. Säljer verkligen Star Ocean- och Tales of-spel så dåligt att det inte är intressant för butiker att fortsätta ha det i sortimentet? Eller är det bara så att samtliga producerade spel är utsålda? Känns lite konstigt. Synd hur som helst att det verkar så svårt att få tag på.

    • Sebastian skriver:

      Jag håller med. Okej om de kommit i början av den här konsolgenerationen, då hade jag kunnat förstå att det inte finns särskilt många exemplar kvar. Men nu? Det är den här typen av spel som jag önskade fanns på Games on Demand.

      För … det gör de väl inte?

      *går och kollar*

      Nej. Det är lite synd.

  2. dakkster skriver:

    Du borde verkligen kolla upp Eternal Sonata. Ett av de vackraste spelen jag kört och musiken är helt fantastisk eftersom den är baserad på Chopins verk. Många av hans riktiga verk är oxå med.

Kommentera

