Undergången i en trasig DVD

Jag har suttit och funderat på det här med spel och berättande på senaste tiden. Jag håller för tillfället på att läsa J.M. Coetzees ”Summertime” (”Sommartid”), och skillnaden mellan berättandet där och det i spel är enormt. Jag ska inte gå in på det mer – jag kanske gör det i ett senare skede – men det hela ledde till att jag bestämde mig för att stoppa in Lost Odyssey i min Xbox 360, för att klara det en gång för alla. Det spelet har en riktigt mysig berättelse, och det blir inte sämre av att det ligger tematiskt nära ett annat favoritspel jag har mitt all-time favoritspel.

Dessvärre kan jag vara närmast neurotisk när det kommer till att klara mina spel (speciellt RPG:er). När jag kom fram till slutbossens håla i spelet drog jag runt i världen och gjorde alla småsaker som jag kunde göra, och när jag efter ett tag tröttnade på det så slutade jag spela helt. Anledningen till det beslutet är förmodligen bara logisk för mig, men jag orkade inte leta igenom världen efter alla småsaker samtidigt som jag inte ville möta slutbossen utan att ha hittat alla dessa. Jag hamnade i ett Moment 22, och lade spelet på hyllan.

Men, som sagt, idag skulle jag klara det. Se slutet av berättelsen. Jag stoppade in den fjärde och sista DVD-skivan i konsolen, som till min bestörtning sade att den var repig eller smutsig. Panik! Jag gjorde rent den i förhoppningen om att det var problemet, men icke; den var repig. Problemet med fyra skivor i en förpackning: det är alltid en som rasslar runt.

Så nu står jag utanför slutbossens håla, utan att kunna besegra honom. Världen håller på att gå under på grund av en trasig skiva. Det var tur att Webhallen hade ett bra pris på spelet, och att jag av någon anledning hade 50 kronors rabatt därifrån. Världen kan fortfarande räddas, om en eller två arbetsdagar.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Undergången i en trasig DVD

  1. Scroll skriver:

    När jag spelade Fallout 3 så hamnade jag i den typen av moment 22 som du beskriver. Jag har avinstallerat spelet från min PC nu men har kvar min sparfil ifall jag skulle få ett ryck någon dag.

    Du vet säkert detta men om man går till Game butikerna så brukar de ha en slip så man kan putsa repiga skivor, men då ska den vara repad på undersidan där spåren sitter och inte på ovansidan som är mjuk där titelloggan sitter.

    • Sebastian skriver:

      Fallout 3 hade jag inte så stora problem med, mest för att det inte fanns någonting som tvingade mig att göra allt i en genomspelning (som ”Hitta alla föremål i hela världen”-achievementen i Lost Odyssey). Det gjorde att jag hade olika genomspelningar där jag fokuserade på olika saker; en fokuserade på huvudstoryn och sidouppdragen, medan jag i en bara utforskade spelvärlden och spelade igenom DLC’erna.

      Gällande Game: Är det så? Jag har aldrig haft en repad spelskiva förut, så jag har aldrig behövt sätta mig in i hur problemet kan lösas förut. Går det att slipa där även om man köpt spelet någon annanstans? Jag vet att Gamestop har en repig skiva-garanti där de kan slipa till den, men jag har alltid uppfattat det som en service för just de kunder som signar garantin. (Vilket, såhär i efterhand, känns som en ganska dum uppfattning.)

      Definitivt värt att undersöka. Tack för tipset.

  2. Scroll skriver:

    Även om du inte köpt skivan där så är jag övertygad om att så länge personalen inte har en full butik och du visar en trevlig sida så är det inga problem. Du är ju en potentiell kund. ^^ TäbyCentrum har trevlig personal. :-)

  3. Elin (Ariez) skriver:

    Hej och hå, lite värre panik än såna där ögonblick kan man få leta ett tag efter :)

    När jag spelade det första Gears of War som mest så började jag plötsligt få stora problem med att ladda in multiplayer-kartor, vilket gjorde att jag höll på att bli självmordsbenägen på stört. Jag gick dock till Game där jag fick skivan slipad utan någon kostnad. Tror att de skickade iväg den någonstans och sedan fick jag hämta den efter någon dag. Dessvärre hjälpte det bara i någon vecka och sedan var problemet tillbaka igen. Det slutade med att jag gick och köpte en helt ny skiva ändå.

Kommentera

