En liten uppdatering kring Bioware-bannen

För ungefär en vecka sedan skrev jag ett inlägg om hur Bioware bannat en användare från det officiella forumet, vilket också fick konsekvensen att användaren låstes ut från sitt bibliotek av EA-spel. Jag var arg, speciellt eftersom EA (innan blåsvädret det hela ledde till) verkade tycka att det var ett rimligt beteende.

Sedan ändrade de sig precis innan jag skulle publicera mitt inlägg, vilket gjorde att jag fick göra lite panikändringar för att hålla det uppdaterat.

Någon dag senare gick sedan Fernando Melo, producent på Dragon Age 2, ut och förklarade läget. Men för att förstå hans svar, måste man förstå frågan. Hans svar kom som respons på ett inlägg från användaren Ostagar2011, som luftade en oro som säker många hade efter att EA backat om det som hänt Arno:

But was this a one-off fix because of the PR disaster it was becoming, or a system fix? To my mind, this is only ‘fixed’ when they say that preventing someone from playing a lawfully purchased product on the basis of a forum opinion, can now never happen again. (EULA change, new guidelines to mods, separate forum bans from licence bans in the software). I’m not interested in a one-time ‘we made an exception with this dude because even google was auto-completing searches for this case’ (but the rest of you who don’t like DA2 – be warned, we can still do this to you).

Det är en valid poäng. Som jag poängterade i det tidigare inlägget så är EA:s Terms of Service-avtal oförändrat även efter denna kontrovers, och även om EA säger att de inte ska banna någon på det här sättet så har de fortfarande möjligheten att göra det. Problemet som spelare reagerat på är inte att just Arno blev bannad, utan att man som spelare överhuvudtaget kan bli bannad från sina spel på det viset. Det är det som måste åtgärdas.

Så, Melos svar:

I agree, and I’ll cover what I can below.

For some of the other posters – believe what you will.

This was a genuine mistake made by an individual.  And clearly there was a failing in the system that actually allowed them to escalate this directly to a full lockdown of the account contrary to how it should flow.

This was never an issue that warranted an account level ban (which, I have to call out is incredibly rare in any case), but normally this would never go beyond a temp ban of the forums with zero impact to games.  Trying to portray this as a purposeful or vengeful act ‘just because’ is immature, not to mention inconsistent with how we actually operate if you care to observe.

As I mentioned before this is a serious issue that we need to fix – as in properly fix, as you suggest.  It is not acceptable that something like this happens accidentally, even once.

The purpose of this system is not to feed our egos and dangle axes over player’s heads in some sort of power trip  – it is there specifically to protect players.  To maintain some structure and order to our communities so they don’t degenerate into what many other forums look like, and allow you to have a place where you can have a reasonable discussion, or ask a game related question without a some kind of explicit picture being thrust in your face, and yes – in very extreme cases to distance persistent, deliberately malicious individuals from other players IF necessary as a last resort (or at least until they realize it, cool off and get their act together).

Still, that person is supposed to be able to continue to play offline.  The goal is to close off the online features where this extreme measure is needed (again, this should be extremely rare).  But what we realized with this incident is that while you can completely keep playing offline with an existing game, you can’t register a new game since when you login to register the account comes back as invalid.  This is new for us, and not intended.

Anyways, long story short (as its late here) – before we rush in with our torches and pitchforks, we need to properly figure out what happened.  That will take some time to sort out.

In the meantime, what I’ve already heard is that the EADM team is going to start working on a fix for game clients to ensure that players will at least be able to register and play offline, even in these rare extreme scenarios.  That won’t be an overnight fix, but it’s a start.

Again, believe what you will.
F.

Problem löst? Kanske. Men det är inte första gången som EA har behövt backa i frågan om att banna spelkonton, och det är därför lite oroväckande att det trots detta fanns en bakdörr för att ändå kunna banna användare. Jag kan tycka att det borde ha rättats till tidigare. Vi får väl helt enkelt se vad som händer i framtiden. Men jag antar att det, på sätt och vis, är bra av EA att påminna folk lite då och då om maskhålen i användaravtalen.

Annonser
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En liten uppdatering kring Bioware-bannen

  1. Micke skriver:

    Jätteintressant, det säger något om hur problematiskt det är med alla sammanflätade system.

  2. André Lundahl skriver:

    Eller bra för att påminna om användaravtalen över huvud taget , som många (jag själv bl.a.) allt som oftast bara scrollar igenom och godkänner utan att veta vad man egentligen har godkänt, även om det sällan eller aldrig är någonting speciellt i dem.

    • Sebastian skriver:

      Ja, det är ju precis det som är problemet. Tidigare har de där avtalen inte spelat någon roll. Man fick spelet i en låda, det dök upp ett sådant avtal som man godkände utan vidare, och så var det inget mer med det. Nu, när spelhandeln digitaliserats så mycket, har även avtalen förändrats. Utan att folk (som jag) riktigt begripit det.

      Förhoppningsvis börjar folk begripa det nu.

  3. Matt Frost skriver:

    Problemet är ju att de där förgrömmade avtalen ibland är fem A4-sidor teknisk engelska. Kanske inte något jätteproblem för mig personligen, men avgjort för många jag känner.

    Om man bemödar sig med att lusläsa dessa avtal så framgår det ofta att man i princip köpt en stor skål med luft (utan skålen, förvisso). En licens för att ”låna hem” ett exempel av deras magnifika gudagåva till spel. Ett bra exempel på detta är World of Warcraft, där alla ”din” egendom i spelet i själva verket är Blizzards egendom – alla dina karaktärer, alla prylar och allt guld.

    Nu ligger det ju visserligen inte i Blizzards intresse att jävlas med sina kunder bara för att de kan.. Men om det någon gång blir en tvist så har du redan ”skrivit på” att Blizzard har rätt och du har fel.

    Bara i spelbranschen, gott folk, går ”kunderna” med på att bli av med sina rättigheter på detta sätt.

    Och ja, jag är en smula bitter. ;-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s