Kort om vinnarna i Årets spelmedia

  • Årets speltidning: LEVEL
  • Årets spelskribent: Tove Bengtsson
  • Årets spelblogg: Blog ‘Em Up
  • Årets spelpodcast: Radiogamer

Väldigt kort version: Grattis alla, ni är värdiga vinnare.

Lite längre version: Det fanns bara en sak som förvånade mig bland resultaten – att Spelradion fick högre poäng från allmänheten än från juryn. Jag hade trott att det motsatta skulle vara fallet. Annars blev jag mest förvånad, över att jag inte blev särskilt förvånad av vilka som vann. Av vinnarna var det bara en (Bengtsson) som jag faktiskt röstat på som vann, men både Blog ‘Em Up och Radiogamer lyckades nästla sig in i min Topp 2 i sina respektive kategorier. Där kunde det egentligen ha gått hursomhelst, men i slutändan, när jag inte kom på något annat sätt att välja ut vilken jag skulle lägga min röst på, röstade jag på den blogg/podcast som jag uppfattade vara det lite smalare alternativet. Med facit i hand så verkar det ha varit rätt beslut, eftersom det ändå gick så bra för Blog ‘Em Up och Radiogamer.

Gällande LEVEL så fanns de aldrig riktigt på min karta. Jag uppskattar tidningen något enormt, när jag väl läser den ett par gånger per år, men jag är en PC Gamer-fanboy av rang. (Ja, jag erkänner mig skyldig.) Jag blev lite förvånad när jag inte såg någon från PCG nominerad i någon kategori, mer än som Årets speltidning. Har de någon skribent som är bättre än Bengtsson, eller någon blogg som är bättre än Blog ‘Em Up? Nej, men de har tillräckligt bra folk för att vara nominerade.

Nåväl. Det är en annan diskussion.

Men, sammanfattningsvis: grattis alla, jag tycker att ni är värdiga vinnare. Rent personligt så ligger LEVEL på en mer definierad andraplats bakom PC Gamer än vad Blog’Em Up och Radiogamer gör efter de jag röstade på i de kategorierna, men jag är ändå fruktansvärt nöjd med resultaten. Det känns verkligen som att rätt folk vann i de olika kategorierna, och i sådana här omröstningar är det en rätt ovanlig känsla.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kort om vinnarna i Årets spelmedia

  1. Jag tycker det är riktigt bra vinnare i år. Som du säger dom är väl värda sin seger.

    Jag är nöjd. Tre av vinnarna röstade jag på. Jag röstade inte på Blogemup även om jag tycker dom är helt klart ett av de bästa alternativen i år. Årets blogg var för övrigt den svåraste kategorin att rösta på i år. Jag ville kryssa i flera alternativ :)

    • Sebastian skriver:

      Jo, jag håller med om bloggkategorin. Det var verkligen svårt. Jag hade dels min favorit bland oss hobbybloggare (SpelMalmer), dels min generella favorit (just Blog ‘Em Up), och sedan den blogg som jag tyckte skrev viktigast inlägg ur något sorts samhällsperspektiv (Discordia, som jag i slutändan röstade på).

Kommentera

