This demo is not necessarily representative of the quality of the software

Tidigare i veckan släpptes demoversioner av såväl Bulletstorm och Crysis 2 på Xbox Live. Jag är egentligen inte särskilt sugen på någondera, men jag valde att pröva båda. Jag blev på sätt och vis överraskad av båda, om än kanske inte riktigt på det sätt jag hade velat bli överraskad.

Bulletstorm har ett ganska kul koncept och jag tror att jag skulle kunna ha kul med det spelet. Jag behöver min hjärndöda underhållning också. Problemet som jag har med den demoversion som släpptes är att just det läge som man fick tillfälle att pröva, kallat ”Echo Mode”, är totalt intetsägande. Det går ut på att samla så hög poäng som möjligt, utan några som helst övriga incitament än en leaderboard. För mig är det helt värdelöst. (Det hjälpte inte att jag klarade banan på sex minuter vid första försöket.) Jag kan uppskatta sådana poängjakter, men då måste det vara en poängdriven utveckling av något redan existerande. Det är det i Bulletstorms fall; banorna är urplock från enspelarläget, menade att få folk att experimentera mer än vad de gör i kampanjen. Det är ett bra initiativ, kan jag tycka, men läget känns inte helt lämpligt för en demo. Hjärndöd underhållning i all ära, men jag måste ändå ha någon slags kontext för att kunna bedöma det. Vare sig det är en story eller ett flerspelarläge spelar inte så stor roll, men om jag inte får något sammanhang så kan jag inte bedöma huruvida jag skulle kunna tänka mig att lägga ut pengar för Bulletstorm.

Sedan, Crysis 2. Jag har inte haft särskilt höga förväntningar på det spelet, för jag tyckte inte att Warhead var särskilt imponerande (vanliga Crysis fungerade inte på min dator). Jag tyckte inte riktigt att det höll som FPS. Det var väl inte dåligt, men om jag ska leka supersoldat vs utomjordingar så väljer jag Halo över Crysis. Det första intrycket jag fick av demoversionen för uppföljaren var att det var en massa strul med … sådana där saker som jag inte kan uttala mig om, teknikidiot som jag är. Men det tog lång tid att hitta matcher och när man väl hittade dem kunde man bli utkickad för att de, uppenbarligen, redan var fulla. Kom man faktiskt in så laggade det också, i skiftande mån, men i så gott som varenda match jag spelat. Det, tillsammans med lite oprecisa kontroller, gjorde det ganska svårt att spela.

När det väl fungerar så är Crysis 2 annars rätt hyggligt. Jag gillar systemet för uppgraderingar. Det är snyggt, rent tekniskt, men designmässigt så kan jag tycka att kartan känns lite alldaglig. Jag saknar också en del tyngd i vissa rörelser, såsom när man slår till någon med näven. Det kan många gånger vara svårt att uppfatta om man lyckades dänga till personen eller ej. Det kan bero på lagget i spelet, men vad problemet än är så skulle det vara någonting som jag hoppas att de fixar innan släpp.

Den här bilden är bara speedpaintad och kan inte anses vara representativ för spelet som sådant. Men den får ändå representera spelet som sådant, precis som demoversionerna.

EA har varit duktiga på senare tid med att släppa demoversioner till sina största spelsläpp; Dead Space 2 fick också en demo för inte alltför länge sedan. Men den var också ganska medioker, och jag undrar om EA inte skulle tjäna på att skippa demoversionerna om de inte lyckas vara tillräckligt representativa för spelen för att locka till sig kunderna. Jag känner mig i dagsläget inte manad att lägga ned pengar på något av spelen utifrån det lilla jag nu spelat av dem – inte för att jag fick intrycket att spelen i sig var dåliga, utan för att jag inte tyckte att demoversionerna gav mig tillräckligt mycket för att på något sätt kittla mitt intresse. Då har man misslyckats något så katastrofalt. Jag är inte särskilt förvånad över min brist på entusiasm inför Bulletstorm och Crysis 2 – men demoversionen fick mig att för ett ögonblick tvivla även på Dead Space 2, vilket förvånad mig rejält. Jag håller det första spelet i serien som ett av de bästa spelen, inte bara från året då det kom utan även från de senaste fem åren.  Att då få mig att tvivla på uppföljaren är en ganska imponerande bedrift.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till This demo is not necessarily representative of the quality of the software

  1. Tommy Håkansson skriver:

    Det bättre spelet: Bulletstorm.
    Det bättre demot: Crysis 2.

    Om bara både kunde ha prickat rätt.

  2. Holmberg skriver:

    Håller med dig. Har i princip gett upp demoversioner. Iaf för storspelen där dom ska försöka göra ”en grej” av just demospelet. Man vill ju veta hur spelet är sen när man spelar det.

Kommentera

