Årets spel: 4:e plats

Igår valde jag ett annat spel av Obsidian, Alpha Protocol, för femteplatsen på den här GOTY-listan. Det gjordes med vissa reservationer, trots det fantastiska rollspelandet, eftersom det finns en hel del brister i det spelet. Idag är det dock annorlunda. Jag har inga som helst reservationer kring att utnämna Fallout: New Vegas till årets fjärde bästa spel. Jag har väl på sätt och vis redan gått igenom min motivering till varför jag älskar spelet, när det vann Årets rollspel tidigare i månaden, men jag kan ta det igen. Till skillnad från Fallout 3 så känns New Vegas verkligen som ett Fallout-spel. Jag diggade verkligen Bethesdas spel, men det var en ganska dramatisk avstickare från Fallout-formeln. Dessutom har Bethesdas styrka aldrig varit historieberättande eller konversationer, medan detta var lite av grundstenarna i de tidiga Fallout-spelen.

På scen: Obsidian. Utvecklaren som är bättre på historieberättande och dialoger än någonting annat. Det var ganska tydligt i Alpha Protocol att Obsidian, ibland nästan in absurdum, fokuserar främst på de två aspekterna i sina spel. Själva rollspelandet var toppen men det mesta andra medelmåttigt. I New Vegas är det dock en annan femma. Obsidian arbetar vidare på tekniken som Bethesda använde för två år sedan, och även om den börjar bli lite gammal så är den ändå hyfsat stabil. Grundarbetet var redan gjort, och Obsidian kunde fokusera på det de gör bäst: rollspelandet.

Resultatet var magnifikt. När jag 20 timmar in i spelet svor att jag skulle göra allt i min makt för att stå själv på toppen när spelet var slut, kunde jag inte ana att jag när spelet var slut faktiskt skulle kunna stå ensam på toppen av högen med lik jag lämnat efter mig. Under resans gång så hade jag valet att alliera mig med ett flertal faktioner – vissa stora, vissa små – alltefter mitt hjärtas lust. Men jag gillade ingen och det kändes inte som att någon direkt hade mina intressen särskilt väl förankrade i sina framtidsplaner. Sakta men säkert började jag tvivla på att någon faktion egentligen var särskilt välvillig, och jag började känna att jag inte ville stödja någon. Det fanns inget renodlat ”gott” val, utan alla var korrupta i någon form. Precis som det ska vara i Fallout. När möjligheten sedan infann sig, att sakta men säkert manipulera alla grupper mot varandra, och göra något uppdrag för den ena, något för den andra, så länge det bara närde mina egna mål – det var då som jag verkligen började förälska mig i Fallout: New Vegas.

När tidpunkten kom då alla började förstå att jag arbetade utifrån mina egna intressen, och alla mina relationer med de olika grupperingarna verkligen gick åt skogen, så var det ändå tjugo timmar kvar av spelet. Inte av huvudkampanjen, kanske, men gott och väl av utforskande och/eller Gecko-skjutande. När jag sedan klarade spelet så var det inte bara att ladda om senaste checkpointen för att se de andra sluten; de andra sluten var andra berättelser, som krävde åtminstone så gott som separata genomspelningar. Omspelningsvärdet är således enormt.

När jag tittar tillbaka på min första omgång av Fallout: New Vegas så förundras jag av att mina skolresultat inte gick åt skogen under den vecka som jag lade ner på spelet. Under den veckan tillbringade jag nämligen ungefär 60 timmar i Mojaveöknen, och jag är säker på att lite snabb huvudräkning från er sidan kan svara på hur många timmar per dag det var. Men trots detta så känns det ändå som att jag inte skrapat mer än ytligt på spelet.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets spel. 4:e plats’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben och Spelografi.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Årets spel: 4:e plats

  1. hej
    din perma-länk är fel =)

    • Sebastian skriver:

      Jag fattar inte varför den blev fel. Jag gick in – manuellt – och fixade den eftersom jag hade en lite annorlunda inläggstitel. Ändå blev det fel. FEL!

      Men nu är det rätt. :)

  2. Lunandrez skriver:

    Åh, jag måste spela Fallout: New Vegas. Inte för jag ens har spelat klart Fallout 3 ännu (har allt för många spel som jag inte spelat klart), men efter alla lovord om New Vegas kan man ju inte låta bli att bli väldigt sugen på det.

  3. Har aldrig satt mig in i Fallout världen. Har Fallout 3 ligger hemma oavplastat. Känns som det är ganska tidskrävande spel? Kanske borde ge det en chans iallafall om man någon gång hittar lite tid :)

  4. NuYu skriver:

    Fick höra att jag, som slitit så för att få tag på Fallout 3: Game of the Year-Edition, inte skulle spela det alls utan ge mig på New Vegas istället. Fan, tänkte jag och: nu måste jag bara köpa den skiten också. Antagligen är det helt värt det.

    • Sebastian skriver:

      New Vegas är det bättre spelet av de två, men FO3 har fått lite oförtjänt kritik. Det är ett riktigt bra spel det också. Inte lika mycket rollspel som actionäventyr, kanske, men om man bara går in med rätt förväntningar så får man ett riktigt bra spel. GOTY-versionen är ännu bättre. Mycket bra DLC.

Kommentera

