Årets spel: 5:e plats

Det här är på många sätt den svåraste av de fem topplaceringarna. Det finns fyra spel som jag tycker har varit snäppet bättre än resten under året som gått, men för femteplatsen så finns det flera spel som definitivt skulle ha kunnat knipa den. Assassin’s Creed: Brotherhood lät mig för en gångs skull njuta av ett AC-spel ordentligt: det första spelet kunde man inte njuta ordentligt av, punkt; och andra – låt oss bara säga att det inte var helt rättvist att lira igenom det på två dagar efter att ha suttit en vecka med Dragon Age: Origins.  Likaså trollband Enslaved mig oerhört mycket, och både Alan Wake och Bioshock 2 är fantastiska lir. Splinter Cell var också riktigt bra, och allting som de här kategorins vinnare egentligen borde ha varit.

Årets spel: Plats 5
Alpha Protocol

Av alla de spel som jag nämnt i detta inlägg, är Alpha Protocol förmodligen det sämsta. På sätt och vis. Grafiken är stundtals så dålig att till och med mina otränade ögon börjar svida, och skjutandet känns oftast bara oprecist. Det är obalanserat och gameplaymässigt känner man sig aldrig riktigt som den hemliga agenten som Obsidian Entertainment vill att man ska känna sig som. Användandet av utrustning är onödigt krångligt och smygsektionerna av spelet är nästan skrattretande. Väldigt kul men föga trovärdiga, då ens huvudsakliga smygarskill gör en helt magiskt osynlig under en viss period. Till skillnad från de flesta spel där man ska smyga fram så gäller det i Alpha Protocol inte att hitta skuggar att gömma sig i, utan att mumla lite trollformler som gör att fienden inte hittar en trots att man springer och avrättar deras kollegor mitt framför deras ögon.

Men jag är en sucker för rollspel, och när det kommer till just rollspel så är Obsidian bäst i världen. Dialogsystemet är fenomenalt, och tillsammans med informationssamlandet av såväl vänner som fienders personliga preferenser gör det spelets konversationer till ett intrikat socialt spel där man blixtsnabbt måste väga dialogalternativen mot varandra. Ovanpå detta finns det ett oerhört lager av konsekvenser för dina handlingar, och varje handling du utför kan påverka den slutgiltiga utgången i spelet.

När man framemot slutet av spelet ser alla sina val vävas ihop så är det svårt att inte bli imponerad. Det är också lätt att se att det var detta, och inte den grundläggande spelmekaniken, som Obsidian fokuserade på. Det är både bra och dåligt. Jag ser på Alpha Protocol som jag gjorde på det första Mass Effect: ett riktigt bra rollspel, som stödjer sig på ett inte riktigt lika bra (och ibland rent ut sagt dåligt) gameplay. Bioware fick – och tog – chansen att putsa på sitt gameplay så att det kan tävla mot de stora giganterna inom den renodlade TPS-genren, och det är sorgligt att SEGA inte kommer att ge Obsidian samma chans med Alpha Protocol.

Alpha Protocol kniper min femteplats, inte för att det är bättre än de tidigare nämnda spelen – det är det inte – utan för att det trots sina brister ändå fokuserar på precis det jag vill ha (och som jag ofta saknar) i spel: de äkta rollspelskvalitéerna. De gör rollspelandet suveränt, även när de andra delarna av spelet inte håller samma kvalité.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets spel. 5:e plats’:

Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Victoria Saade.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Årets spel: 5:e plats

  1. Spel-Malmer skriver:

    Intressant val. Blev lite smått sugen att testa det. Väl värt att fundera på faktiskt.

  2. Aftonstjaerna skriver:

    Detta var oväntat ja ;)

    Men jag tycker det sammanfattar spelåret 2010 ganska bra när ett enligt mig uselt spel kan komma så här högt upp på någon lista överhuvudtaget ;)

    Jag funderar också på vad Obsidan har gjort för rollspelsvärlden men kommer inte på något trots att jag har hela deras spellista framför mig här och nu. Ser dock att dom håller på med Dungeon Siege 3 som jag hoppas kommer bli bättre än tvåan, men man vågar nog inte hoppas för mycket när man såg vad dom gjorde med NWN2 som är iaf till utseendet liknande rollspel.

  3. NuYu skriver:

    Väldigt oväntat. Jag tror inte jag kommer köpa det här, men jag tror samtidigt att det är ett bättre rollspel än Mass Effect 2. Om spelet verkligen har lyckats på vissa punkter kan det trots allt vara värt pengarna.

  4. Lunandrez skriver:

    Oväntat val, och som jag har nämnt tidigare är det ett spel som hade varit intressant att testa.

Kommentera

