Årets shooter

Battlefield: Bad Company 2

Jag hade inte spelat något Battlefield-spel innan Bad Company 2 (med undantag för XBLA-liret BF1943), och när demon/betan drog igång ett tag innan releasen så dog jag bara om och om igen. Jag tyckte att kontrollerna kändes slöa – jag hade precis spelat stora mängder Modern Warfare 2 – och det fanns en massa saker som verkade pågå i bakgrunden som gjorde att jag inte lyckades träffa folk medan de träffade mig. Jag siktade i huvudet på folk, men fick inga headshots; jävla bullet drop, tänkte jag, och blev putt. Så jag lade spelet på min ”meh, kanske köper det när jag spelat allt annat jag vill spela”-hög, och tänkte inte mer på det.

Det var i våras. I somras så började jag inse att jag inte hade så förskräckligt mycket pengar och skulle behöva prioritera lite. Inga massiva mängder spel, alltså. Jag behövde köpa något som räckte länge, och då kom jag att tänka på Bad Company 2 igen. Eftersom spelet hade en så hyllad multiplayerkomponent så borde det ju spelet räcka väldigt länge, resonerade jag. Jag var fortfarande inte helt såld, lite bränd av tidigare erfarenheter, men samtidigt så var jag man nog att inse att de ”bristerna” förmodligen berodde mer på att jag var dålig än att spelet var det.

Det gick oväntat snabbt att förälska sig i spelet. Jag hamnade direkt i en match som jag visserligen inte regerade i på något sätt, men där jag åtminstone inte fick sådant råspö som jag fått tidigare. Då var det helt plötsligt faktiskt riktigt skoj. Riktigt, riktigt skoj. Jag började uppskatta de saker som jag tidigare ogillat, och den ”slöa kontrollen” var ”ökad tyngd i rörelserna”; den ”jävla bullet droppen” var ”häftigt realistiskt”; och så vidare. Singeplayerkampanjen var lite meh och knappast oförglömlig, men multiplayerläget var fantastiskt och är den multiplayer som jag spelat mest av när det gäller årets skörd av FPS:er. Det ligger på en helt annan nivå än sina utmanare, och med de nyligen släppta kartorna och den kommande expansionen så lär det försprånget inte minska på bra länge.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets shooter’:

Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Årets shooter

  1. Lunandrez skriver:

    Bad Company 2 fortsätter att skörda framgång på shooterfronten hos den svenska spelbloggosfären, kul att det går bra för våran svenska utvecklare DICE, i synnerhet när det är så välförtjänt (även om jag inte sätter varken BC2 eller Black Ops högst i kategorin), BC2 erbjuder en multiplayerupplevelse med en känsla som är svår att lika vid något annat. Det känns helt olikt att spela t.ex. Call of Duty-spelen, trots att många ofta vill likna de vid varandra och tycker att det är samma grej. Sanningen är inte riktigt sådan tycker jag.

Kommentera

