Årets äventyr

Enslaved

Det är någonting speciellt med Enslaved. I nio fall av tio skulle jag förmodligen välja ett Ubisoft-spel som årets äventyr – jag älskar både Prince of Persia och Assassin’s Creed, och de brukar oftast komplettera varann bra vartannat år – men denna gång så hänfördes jag rejält av Enslaved. Det har inte lika bra pussel som Prince of Persia: The Forgotten Sands har och Monkey rör sig långt ifrån så smidigt som Ezio i Assassin’s Creed: Brotherhood, men spelet har själ och det räcker långt. Det fanns flera saker som jag tyckte var mindre bra i spelet, men jag fångades upp så mycket av Monkey och Trip och deras resa genom en fascinerande värld att jag kunde bortse från allt sånt. När spelet var slut så kände jag en enorm längtan efter mer, vilket jag inte hade i vare sig PoP: TFS eller AC:B. Det var en känsla som jag inte vet om jag känt lika starkt efter något annat spel i år.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets äventyr’:

Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi och Xboxflickan & Nikke.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Årets äventyr

  1. NuYu skriver:

    Jag har inte räknat, men kanske vinner detta denna kategori. Populärt, och säkert på bra grund.

  2. Lunandrez skriver:

    Det här har minsann plockat hem vinsten hos flera bloggar idag, och jag känner bara ännu mer att jag måste spela det. Det är ju en kategori med väldigt hård konkurrens, och att Enslaved lyckas knipa vinsten hos så många är en överraskning.

  3. Oskar Källner skriver:

    En överraskning kanske att så många tagit upp det. Men inte en överraskning i sig, för spelet är verkligen ett helt fantastiskt äventyr. Väl värt all uppmärksamhet! Hoppas bara att det vinner före Alan Wake, som många också har valt. Wake är ett grymt spel, men det har inte samma äventyrliga känsla som Enslaved.

    Tycker jag. ;-)

  4. Sebastian skriver:

    Det som jag tycker verkligen är i Enslaveds favör är att det spelet, mer än något annat spel, faktiskt känns som ett äventyr. De andra spelen jag nämnde kändes mer som ”spel i äventyrskategorin”, även om framförallt AC:B var ruskigt bra.

Kommentera

