Årets rollspel

Årets rollspel

Fallout: New Vegas

Världen i Fallout har alltid – med några undantag – befolkats av ganska osympatiska personer. För varje Harold finns det ett dussin rövare; för varje Marcus, ett tjog med banditer. Fallout: New Vegas är inte särskilt annorlunda i den bemärkelsen. Tjugo timmar in i spelet insåg jag att jag ogillade alla större faktioner som befolkade Mojaveöknen, och lovade, dyrt och heligt, att jag skulle göra mitt allra bästa för att inte stödja någon i slutändan. För att inte avslöja för mycket kan jag väl bara säga att spelet ger en den möjligheten, och när Ron Perlmans avslutande monolog drog igång så stod jag (nästan) helt utan allierade. Jag hade satsat mer på vapen än vänner, och för en gångs skull lyckades det faktiskt.

Det var en otrolig känsla.

Rollspel ger en ofta ett par val att välja mellan, men det känns sällan som att det valet faktiskt är en reflektion av en själv. Oftast så kör man som god, och väljer det goda valet; ibland, i en becksvart vändning, så låter man sin goda karaktär falla från idealet och välja det hemska alternativet i stället. Det kan vara trevligt ibland – jag minns att en av mina Fallout 3-karaktärer genomgick en intressant resa mellan två motsatta poler, trots moralsystemets relativt enkla uppbyggnad. Enkelt kan vara okej.

Men Fallout: New Vegas är mer än så. Så oerhört mycket mer än så. Inte sedan Jade Empire, som vid sista bosskonfrontationen gav mig möjligheten att bara ge upp utan strid, har jag känt att ett spel verkligen erbjudit mig vad jag velat göra i slutändan.

Bubblare

Mass Effect 2

Jag gillade verkligen Mass Effect 2, och jag gillade de flesta förändringar som Bioware gjorde från ettan, men någonstans i strömlinjeformningen så tappade spelet lite av sina rollspelsrötter. Inte för att det är något fel med det – jag applåderar, snarare, åt att Bioware vågar leta sig utanför sin bekvämlighetszon – men det räcker inte för att vinna årets rollspel. Det hade dock räckt, om Fallout: New Vegas inte kommit. Mass Effect 2 är fortfarande ett väldigt bra rollspel. Bara inte bäst, i år.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets rollspel’:
Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Gaminggrannar, Kraid, Lunandrez, Megastorm, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelografi och Xboxflickan & Nikke.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Årets rollspel

  1. Elin skriver:

    Intressant. Jag valde likadant som du, fast omvänt. Definitivt de 2 bästa rollspelen i år i alla fall :)

  2. Ina skriver:

    Fallout: New Vegas var precis vad jag ville ha när jag moddat det en del. Det gör att det trots allt hamnar tvåa på min lista över årets rollspel… och även årets spel. Men det kommer först på båda listornaom man bara får ha med spel som släppts i sverige under året :)

    Jag grät nästan när Arcade lämnade mig förresten. Fan vad jag blev fäst vid honom…

  3. Lunandrez skriver:

    Vill spela New Vegas, gillar det jag har kört utav Fallout 3 och många säger ju att det här skall vara det allra bästa. Antar att jag har nåt gott att vänta då istället. ^^

  4. NuYu skriver:

    Om jag ska vara lite dålig och bedöma ett spela jag inte spelat något av vill jag nog påstå att du valt helt rätt förstaplats.

Kommentera

