Årets nedladdningsbara

Årets nedladdningsbara

Limbo

Efter en inledande båtfärd och några snabba dödsfall, så fastnade jag i spelet. Jag dog, gång på gång på gång. Efter ett tag (bestående av pinsamt många minuter) insåg jag att lådan jag hade framför mig inte skulle framåt och ned i vattnet, utan släpas tillbaka så att jag kunde komma upp ovanför vattnet. Äntligen kom jag vidare!

Därefter var det inga problem. Jag njöt som en kung när jag spelade igenom det tjusiga äventyret, eftersom alla pussel låg på precis rätt nivå. Ett spel som Braid har bättre pussel, svårare pussel – men också, samtidigt, pussel som orsakar så oerhört mycket mer frustration. Så var inte fallet med Limbo. De var inte för enkla, men de gick att lösa på egen hand även om en pussellösarkunskaper ligger på min nivå. Tillsammans med en underbar estetik och ljudbild så är det det tveklöst bästa nedladdningsbara spelet i år.

Bubblare

The Secret Armory of General Knoxx

Vid sidan av GTA 4:s episoder så kan Borderlands mycket väl vara det spel som fått allra bäst DLC de senaste åren. Förra årets The Zombie Island of Dr. Ned var briljant, och i början av året släpptes The Secret Armory of General Knoxx. Resultatet var en stor ny spelvärld, fylld av nya fordon, ett höjt nivåtakt och nya fiender. De sistnämnda var dessutom riktigt utmanande den här gången, vilket var som ett direkt svar på en av de saker som jag kritiserat originalspelet för.

TSAoGK kändes, kort och gott, som ett svar på fansens feedback, på ett sätt som är väldigt ovanligt i spelsammanhang. Sådant brukar oftast ske, om det alls sker, i uppföljare.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets nedladdningsbara’:
Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Gaminggrannar, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Årets nedladdningsbara

  1. Lunandrez skriver:

    Limbo som vinnare förvånar inte, väldigt många (dock inte jag) verkar vara överens om det idag. Vilket ju det helt klart gör sig välförtjänt av, så överraskande bra som spelet visade sig vara. Bäst var om man frågar mig däremot Super Meat Boy. ;)

    För övrigt tycker jag Alan Wake är det spel som har fått bäst DLC, men man har ju fått höra gott om DLC:n till Borderlands också. :)

  2. NuYu skriver:

    En bubblare jag inte ens hört talas om. Men sen har jag förstås inget intresse av att spela Borderlands.

Kommentera

