Årets innovation

Årets innovation

Kinect

Jag kommer inte köpa en Kinect på bra länge, men man kan inte förneka att mackapären har en hel del spännande teknik under huven. Av alla rörelsekontroller på marknaden så känns det som den mest intressanta, på någon slags tekniknördnivå. Hur intressant den blir i praktiken återstår dock att se. Fortsätter den att vara såpass casualfokuserad som den varit vid släppet så känns det som en stor, bortslösad möjlighet. Förhoppningsvis balanserar det där sig så småningom så att en del ”riktiga” spel görs också. Förhoppningsvis lyckas utvecklarna även arbeta runt lagget bättre än vad fallet verkar vara just nu. Och förhoppningsvis går den ned i pris också, så att man faktiskt kan köpa den om det börjar komma intressanta spel till den.

Det kan ju bli en stor stinkande hög av fail av allting, om det vill sig illa, men med tanke på de resurser som Microsoft pumpat in i maskinen så tror jag att de fortfarande har en hel del äss i rockärmen.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets innovation’:

Aftonstjaerna, BitGarden, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, SpelografiVictoria Saade och Xboxflickan & Nicke.

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Årets innovation

  1. Gwellmyn skriver:

    Vet inte om jag håller med dig om att Kinect känns innovativt, men det är ju helt klart ett längre steg än vad Move är.

    Uppdatera gärna länklistan också med Onlajns inlägg ;)

  2. Lunandrez skriver:

    Den har ju det, spännande teknik. Trist bara att den än så länge inte har använts till någonting särskilt, utöver Dance Central som är det enda jag sett (och testat) än så länge som gör Kinect rättvisa. Men det kräver väl lite tid innan utvecklarna hittar rätt, vad vet jag. Hoppas i alla fall att vi får se mer som tar tillvara på den enorma potentialen hos Kinect.

  3. EmmyZ skriver:

    Jag ska erkänna att jag inte varit ett dugg sugen på Kinect. Men efter att jag fick testa Dance Central på Gamex så blev jag hooked! VILL HA! :)

  4. Elin skriver:

    Kan tyvärr inte hålla med dig angående Kinect som innovation, lika lite som jag tycker Move är en innovation.

    Min starka åsikt bygger kanske mycket på att om man nu ska ange Kinect som innnovation så borde man också ange Move som innovation då de båda är lika mycket förbättringar av redan existerande hårdvara. Move bygger på Wii-kontrollen och Kinect bygger på EyeToy.

    Jag anser ännu inte att något av alternativen är särskilt intressanta, men skulle jag tvingas välja så skulle jag nog ändå välja move eftersom det är något att hålla i handen.

    Varför skulle hardcorespelarna välja Kinect där man inte får hålla något i handen, mot en upphottat wii med alla sina tillbehör?

    Ta racingspel till exempel, i början kanske man tycker det är coolt att sitta och forma en ratt i luften, men den stora marknaden för autentiska rattar/gaspedaler/bilstolar talar sitt tydliga språk. Vi vill ha mer verklighetstrogenhet i våra spel, snarare än mer låtsaslekar.
    Nu är detta ju bara min åsikt, inte världens. Kinect är coolt, men inte för hardcorespel. Tänk dig att du ska spela Call of Duty eller Battlefield, vill du verkligen stå och forma en pistol med händerna och låta som en pistol för att skjuta? Låter lite som något barn skulle gilla, men jag vill i alla fall hellre ha en riktig pistol i handen (vilket Nintendo med sina tillbehör till Wii har fattat).

  5. blutt skriver:

    Och här kommer en som fullständigt håller med dig :) När jag besökte Gamex och testade några få spel va jag inte alls imponerad. Men då fick jag också bara testa skitspel! När jag fyllde år fick jag en kinect i födelsedagspresent med Kinect Adventures och Dance Central(som jag inte testade på Gamex) och jag har helt ändrat åsikt. Att många spel lider av riktigt dålig respons är inte kamerans fel, utan det är mjukvaran.

    Just varför jag tycker det är årets innovation är för att jag tror att den har stor potential att kunna bli riktigt bra om nu Microsoft storsatsar och gör rätt. Jag hoppas innerligt på att dom på nått sätt gör spel för oss, hardcorepubliken där man använder sig utav både xbox-kontrollen samt kameran, lyckas dom med det kommer de öppnas ytterligare en dimension i tvspelandet.

  6. Skulle faktiskt inte kalla Kinect ”spännande ny teknik” då den sortens djupledskameror den använder har funnits på marknaden ett väldigt bra tag. Problemet som jag förstår har varit att lyckas skapa en ”dålig nog” version av den annars svindyra tekniken så att man kan lansera den för ett vettigt pris till konsumenter.

    Att Kinect (i alla fall av vad jag testade på Gamex) sedan knappt fungerar till mer än Dance Central, det är ju en annan sak.

  7. Själv tycker jag inte att tekniken är tillräckligt mycket utvecklad från tidigare liknande prylar och jag önskar att man lagt pengarna på något annat än både Move och Kinect. I framtiden kanske vi kan få se rörelsekänsliga kontroller imponera på ett bättre sätt. Men just nu tror jag tyvärr att Kinect och Move kommer gå samma öde till möte som Wii. Tonvis med trista spel, upprepade gång på gång med i nya förpackningar. Tekniken i sig är ju bra även om den kan bli bättre. Men jag tror inte utvecklarna kommer satsa så hårt på detta som de skulle behöva för att imponera på åtminstone mig.

  8. Sebastian skriver:

    Först: Gwellmyn, inlägget är uppdaterat. :)

    Sedan: Jag tycker att Kinect innoverar ändå, och jag tycker att den lägger grunden för framtida innovation. Elin och Love, ni har rätt i att apparaten tar saker som redan funnits tidigare, men sammansättningen har jag inte sett tidigare. Potentialen har jag inte sett tidigare. Jag tror att Kinect, när utvecklare fått vänja sig vid tekniken lite mera, kan leverera riktigt innovativa kontrollscheman även för ”vanliga” spel. Detta betyder inte att vi i Call of Duty Whatever kommer att peka med handen som en pistol och säga ”Xbox, pang! Xbox, pang! Xbox, pang!”, eller jogga på stället för att roadie runna mot nästa skydd i ett framtida Gears of War. Det skulle bara vara dåligt. Jag föreställer mig i stället – av någon anledning – alltid R.U.S.E som ett Kinect-spel, eftersom jag tycker att det skulle kännas mer naturligt att flytta runt arméerna med mina händer än med en handkontroll.

    Så. Jag tror överlag att Kinect är den manick, av de tre rörelsekontrollerna, som kan få utvecklare att tänka mest innovativt framöver. Men det krävs givetvis att precisionen är acceptabel. Jag har själv inte provat något spel, men intrycket jag fått av recensioner och dylikt är att lagget skiljer sig ganska mycket mellan de olika spelen. Vissa fungerar bra, andra mindre bra. Förmodligen kommer det aldrig att fungera perfekt; lite för billig hårdvara, som Love sade. Men det är okej i mina ögon. Jag har svårt att se hur jag skulle spela existerande spel med hjälp av Kinect. Hellre då nya sorters spel.

    Det intressanta är väl hur utvecklingen av spel till Kinect ser ut i framtiden. Microsoft har satsat sådana oerhörda resurser på apparaten att jag antar att de har en långsiktig plan och en hel hög med spel som de inte avslöjat ännu. Jag gissar att de i ett senare skede kommer att satsa mer på hardcorepubliken än vad de gör nu, förmodligen för att det är svårare att göra den typen av spel på ett så pass bra sätt att målgruppen sväljer det.

    Frågan är väl hur tredjepartsutvecklare ser på den. Det verkar ju i och för sig som att det är just en tredjepartsutvecklare – i Harmonix och Dance Central – som gjort det hittills bästa spelet, men det säger inte nödvändigtvis någonting om framtiden. Om man ska vara lite cynisk så tycker jag inte att Microsoft själva har tillräckligt bra utvecklare för att hålla Kinect vid liv. De är inte Nintendo direkt, och jag håller nog även Sony högre än dem på just den punkten. De behöver, helt enkelt, tredjepartsutvecklarna. Det är väl här som det kan bli problem, eftersom Kinect inte direkt marknadsförts mot de personer som redan har en 360. Den har sålt bra, men jag är inte så säker på att den sålt lika bra till redan existerande 360-ägare. Således vet jag inte hur lönsamt utvecklare anser att det är att utveckla hardcorespel, om hardcorepubliken inte har manicken som krävs. Alternativet är ju att utveckla spel som kan kontrolleras både med och utan handkontroll, men det är en ganska dålig lösning. Dels så motverkar det lite av charmen med Kinect som jag ser den – att hitta på andra sätt att styra spel, befriat från handkontrollstänket – och dels så kommer någon version förmodligen bli sämre än den andra (som så ofta när spel utvecklas för både handkontroll och mus/tangentbord).

    Vi får väl se framöver. Men jag tror att Kinect kan avancera längre från EyeToy än vad Move kan från Wiimoten. Moven kommer säkerligen göra samma saker bättre än Wiimoten, men jag vet inte hur annorlunda saker kommer att bli. Med Kinect så känner jag, trots en ganska meh’ig start, att sättet vi spelar spel på faktiskt kan förändras.

  9. Med tanke på att ordet innovation kan innebära att man tar en befintlig sak och förbättrar den så tycker jag definitivt att kinect platsar som en innovation.

    Bara idén att skrota handkontrollerna och att det är jag som är kontrollen tycker jag är riktigt coolt. Sen kommer jag nog själv avvakta ett tag till för att se vad det dyker upp för titlar framöver. Men tekniken är riktigt häftig och jag hoppas att många utvecklare vågar satsa på kinect.

Lämna ett svar till Mattias Andersson (Onlajn.se) Avbryt svar