Årets kontrovers
Infinity Ward
När Jason West och Vince Zampella blev avskedade från sina positioner som president respektive CEO på Infinity Ward i början av året, bröt hela helvetet ut. Det var stort – riktigt stort – för tack vare de oerhörda framgångarna med Modern Warfare 2 under hösten 2009 betraktades Infinity Ward som heliga kor. Orörbara. Så när de två cheferna avskedades, uppenbarligen på grund av olydnad av grövsta sort, skapade det svallvågor genom spelare världen över. Jag minns att jag, då ännu ej skribent på Nukem, försökte rapportera så mycket som möjligt om det hela på PC Gamers forum. Jag möttes av en skamlös reklam för Nukems rapportering av samma händelseförlopp – och efter att ha gett upp att komma med nyheterna snabbare än dem, slutade det med att jag började skriva för sidan.
På Nukem fortsatte det sedan. Detaljer började sippra ut. West/Zampella var hemska, enligt Activision; och Activision var ännu hemskare, enligt de två sparkade ex-cheferna. Förräderi, obetalda löner, hemliga samtal. Sedan, efter ett tag, så började även andra lämna studion. Viktigt folk, och de gick en efter en tills dess att stora delar av toppskiktet var borta. Men det tog inte slut där. West och Zampella gick till ingen mindre än EA och skapade Respawn Studios, och många av de som lämnat Infinity Ward följde dem dit. Detta samtidigt som rapporter om att Infinity Ward var ”död” spred sig. Det visade sig inte riktigt vara fallet, även om studion byggdes om ordentligt som en följd av de många avhoppen, men årets kontrovers var ändå ett faktum.
Bubblare
Schwarzenegger vs. EMA
Kalifornien vill lagstifta mot försäljningen av ”överdrivet våldsamma” spel till underåriga, och spelbranschen vill (återigen) stoppa genomförandet av lagen. Den juridiska striden har pågått i flera år, men i början av november i år gick fallet äntligen upp i den amerikanska högsta domstolen där ärendet ska avgöras en gång för alla.
Medan rättegången kanske inte i sig är det mest kontroversiella som hänt under året, så består den av en cocktail av en myriad av tidigare spelkontroverser. Gamla som nya exempel tas upp för att bevisa att det överdrivna våldet i spel bör regleras i lag. Därutöver kommer säkert utgången att bli kontroversiell, vad den än blir. När jag läste utskriften av den muntliga framställningen som gjordes av båda sidorna den andra november i år, insåg jag hur stort problemet som domstolen står inför faktiskt är. Antingen bedömer man spel hårdare än övrig media, eller så fastslår man att det överdrivet våld är i behov av mindre lagstiftning än sexuellt innehåll i media. Båda utgångarna känns helt orimliga, och jag avundas inte domarna som måste välja sida.
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets kontrovers’:
Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Pixelviking, Spel på allvar, Spelgubben, Spelografi, Victoria Saade och Xboxflickan & Nicke.
Det var helt klart en konflikt som var intressant att följa. Frågan jag ställde mig när faktumet stod klart att så många hoppat av Infinity Ward var hur nöja Activision egentligen var med det? Så här efter att Black Ops haft rekordsäljningar tack vare Treyarch istället är det nog inget Activision gråter några tårar för direkt, men man har helt klart tappat en massa folk som stod för – i mina ögon – bättre CoD-spel än de Treyarch har att erbjuda. Det positiva i det hela är väl att det blir intressant att se vad Respawn Entertainment hos EA istället har att komma med, när de väl släpper sitt allra första spel. Vad det nu blir för någonting.
Jag är ganska säker på att West/Zampella faktiskt höll på med något fuffens, som fick dem sparkade. Har svårt att se hur Activision skulle sparka dem i annat fall. Även om de är ”jobbiga” och kräver pengar och dylikt, så borde de i vanliga fall vara tillräckligt värdefulla för att sparka. Så, jag tror att det fanns en ganska bra anledning till att de sparkades, och jag tror därför inte att Activsion gråter alltför mycket.
Däremot så är de nog väldigt medvetna om att de förlorat sin bästa utvecklare till sin främsta konkurrent. Call of Duty-namnet säljer väldigt väl, men frågan är om det inte börjar bli lite utnött när väl Respawn börjar närma sig release för sitt spel. Om folk är trötta på CoD-spel, och EA har såväl Battlefield som Medal of Honor och Spel X från Respawn, kan balansen mycket väl skifta över till EA:s fördel. Å andra sidan kommer Activision förmodligen ha Spel Y av Bungie vid ungefär samma tidpunkt, vilket inte är fy skam det heller.
Ooo, den glömde jag helt. Kanske mer av ett drama än en kontrovers, men helt klart en noterbar händelse!
Jag tänker precis som du angående Kinect! Även fast jag vet att det kommer dröja väldigt länge innan jag kommer ha någon rejält stor anledning att skaffa den, så lockar ett köpt väldigt mycket, på någon slags prylnördsnivå som sagt! =)
Bra skrivet!
Nu … kommenterade du lite fel, va? :P
Men tack. Det är kul att få lite medhåll när det verkligen var så skiljda åsikter i frågan, och lite intressant att ha fått så olika svar från två personer på er sida. Det är ju så det är – Love, som jag känner från Nukem, höll ju inte med mig heller – men det är ändå skoj när sånt händer. :)
Ja, det är många som glömmer att IW Vs. AV faktiskt ägde rum inom 2010 års gränser. Årets kontrovers utan tvekan.