Årets trend

Så: andra dagen i den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”. Denna gång är det dags att utse vilka trender som varit starkast under året, och nedan hittar ni både vinnaren samt en liten bubblare.

Årets trend

Försäljningsflytten

Förra året släpptes Modern Warfare 2 i november, och plötsligt var hela hösten så gott som fri från andra stortitlar. De puttades framåt, och oj, vad fullspäckad 2010:s första halvår var när det kom till stora spelsläpp. Detta trots att spel ”inte säljer bra” efter julrushen. Det skulle visa sig att spelbranschen hade fel – väldigt fel – om det antagandet. I och med att Modern Warfare 2 skrämt slag på så många utgivare, visade det sig att första kvartalet faktiskt kunde vara en lukrativ försäljningsperiod ändå.

Släpp som Darksiders, Mass Effect 2, Bioshock 2 och Battlefield: Bad Company 2 banade vägen för någonting som tycks fortsätta även framöver: att sprida ut spelsläppen över året, i stället för att släppa allting under hösten. Kanske är det inte så förvånande, trots allt. Det är väldigt få konsumenter som har råd att köpa alla spel som kommer en höst, om alla spelen kommer under hösten. Sprider man däremot ut släppen jämnare över året så har fler personer råd att köpa fler spel när de väl kommer.

Det verkar spelbranschen ha insett nu.

Bubblare

DLC-demo

Jag minns att vi publicerade en nyhet om det här på Nukem när EA först lade fram förslaget på ett prissatt DLC-paket, som släpps innan huvudspelet i stället för en vanlig demoversion. Nyheten ledde inte till någon större diskussion. Det var först när Cevat Yerli, boss på Crytek, i en intervju med Develop i våras kom med sitt uttalande om att demoversioner av spel i framtiden skulle bli allt ovanligare, och förmodligen komma med en prislapp, som folk verkligen verkade reagera.

Skamligt!

Så får man inte göra!

Giriga jävlar!

Vilka är n i… Activision?

Sedan dess har det hela förverkligats, av såväl EA som Capcom. Först ut var Case: Zero till Dead Rising 2, som berättade en kortare berättelse som utspelade sig precis innan huvudspelet. Näst på tur var (det betydligt sämre mottagna) Dead Space: Ignition, som på liknande vis berättar vad som hände innan huvudspelet, Dead Space 2, tar vid. Jag ser onekligen en viss potential i det här tillvägagångssättet. Det skulle ge utvecklarna möjligheten att skräddarsy en upplevelse, i stället för att (som så ofta händer) bara klippa ut ett kapitel ur spelet och kalla det representativt.

Där många verkar vara rädda – och arga – för att behöva ”betala för demoversioner”, ser jag det snarare som någonting positivt. Om produkten som släpps innan huvudspelet inte håller tillräckligt hög kvalitet blir släppet förmodligen snarare kontraproduktivt, då eventuella kunder skräms iväg. Det sätter en extra press på utvecklarna att leverera. I den bästa av världar betyder detta att den DLC som släpps faktiskt är bra. Håller det samma kvalitet som, till exempel, de senaste DLC:erna till Mass Effect 2 – Overlord och Lair of the Shadow Broker – så skulle påhittet förmodligen kunna locka till sig en hel del kunder. Håller det samma kvalitet som DLC:n till det ursprungliga Mass Effect … förmodligen inte lika många.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets trend’:

Aftonstjaerna, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Gamingmama, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Victoria Saade och Xboxflickan & Nicke.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Årets trend

  1. pixelviking skriver:

    Mycket bra poäng. Hoppas att denna trend håller i sig eftersom det är enormt trist med månader då det inte kommer ett enda riktigt bra spelsläpp. I år blev vi verkligen bortskämda med bra släpp som var utspridda under hela året… ja, förutom ett par veckor i somras möjligtvis. :)

  2. pskjonte skriver:

    Bra trend! Nu kanske man har råd att spela alla spel som släpps. Men tycker nog att det ändå är fler spel på hösten och innan jul.

    • Sebastian skriver:

      Fler, ja, men inte bättre. Åtminstone inte i min mening.

      Våren såg Mass Effect 2, Battlefield Bad Company 2, Bioshock 2, Dragon Age: Awakening, Prince of Persia: The Forgotten Sands, Splinter Cell: Conviction, Alan Wake och Red Dead Redemption. God of War 3 och Heavy Rain, om man var PS3-spelare.

      Hösten har sett Halo: Reach, Fallout: New Vegas, Fable 3, Medal of Honor, Black Ops, AC: Brotherhood, Enslaved, Gran Turismo 5, och en hel del intressanta Wii-titlar.

      Nu har jag inte spelat lika många höstspel som vårspel, och jag har säkert missat en del på båda sidorna, men jag tycker nog ändå att vårutbudet ändå var bättre än höstditon.

  3. Lunandrez skriver:

    En trend som väldigt gärna får fortsätta hur länge som helst. Det är definitivt mycket roligare när det är så jämnt uppdelat som möjligt under året. Sjukt jobbigt när flera spel dyker upp nästan samtidigt och man får svårt att finna tiden till alla.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s