Årets besvikelse och överraskning

Årets besvikelse

Halo: Reach (Xbox 360)

Jag började spela Halo 3 ett år efter att det först släppts, och fastnade omedelbart. Jag förälskade mig i enspelarkampanjen, och när jag väl fastnat i flerspelarläget, ja, då fanns det ingen återvändo. Jag håller fortfarande det spelet som ett av de bästa den här konsolgenerationen.

Reach hade således en milt sagt omöjlig uppgift framför sig, och när spelet inte lyckades infria alla dessa alltför högt ställda förväntningar så var besvikelsen ett faktum. Det är inte så att Reach är ett dåligt spel, men det fullständiga spelet lyckades inte hänföra mig lika mycket som vårens betatest av flerspelarläget gjorde. Övergången mellan Halo 3 och Halo: Reach var lite för svårsmält. Dels så var det flera spellägen från föregångaren som inte fanns med i det nya spelet, och dels så var de nya spellägena inbakade i generella spellistor vilket gjorde att man inte kunde dyka rätt in i de nya delikatesserna utan att vada genom den gamla skåpmaten.

Det här kommer säkert att åtgärdas i framtiden, och jag kan fortfarande se mig själv spela Reach om ett år, men jag hade förväntat mig någonting fantastiskt. Jag fick nöja mig med ”väldigt bra”.

Årets överraskning

Red Dead Redemption (Xbox 360)

När jag skrev för Nukem så fick jag frågan om jag kunde tänka mig att recensera Red Dead Redemption för sidans räkning. Jag tackade ja, utan att egentligen veta särskilt mycket om spelet. Jag visste att det var Rockstar som låg bakom det och jag visste att det var ett spel i westernmiljö, men det var på många sätt också det enda jag visste. Jag kände inte alls samma hype som så gott som alla andra sidor verkade vibrera av – i den mån jag kände någonting, så var det det rakt motsatta. När Grand Theft Auto 4 kom så älskade jag visserligen Liberty City eftersom det är en magnifik stad som bara andar liv, men jag var däremot inte särskilt förtjust i spelet som sådant. Red Dead Redemption såg ut att vara ”GTA 4 i vilda västern”, och det lät inte särskilt fantastiskt i mina öron.

Men Red Dead Redemption är fantastiskt. Det är fullkomligt underbart. Spelet kombinerar en fantastiskt värld med ett gameplay som jag njöt av betydligt mer av än det som fanns i GTA4. Det har en stillsam inledning som sakta leder in en i världen, och det har årets i särklass bästa slut. Berättelsen mellan inledningen och avslutningen är inte lika intressant, men det finns så många saker att göra i spelet att det inte spelar någon större roll.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ”Årets överraskning och besvikelse”:

Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Gaminggrannar, Gamingmama, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Årets besvikelse och överraskning

  1. familjenspel skriver:

    Årets besvikelse håller jag delvis med om, Halo levde inte upp till förväntningarna. Red Dead Redemption hade jag suktat och hypat så länge efter och blev det jag hoppats på, men tyvärr inte mer än så :D Vilket iof inte är illa :D

  2. Yay! Bra val! :)
    Halo: Reach är ett av de sämsta spelen jag provat i år, hade jag haft några som helst förväntningar på det så hade jag blivit besviken. Men jag lyckades bespara mig det.

    Red Dead Redemption är ett av årets bästa singleplayer action/äventyr. Som multiplayerspel är det ett av årtusendets sämsta, men det blundar vi för, vi låtsas som att multiplayerläget inte finns! :D

    • Sebastian skriver:

      Tack! :)

      Jag tycker inte att Reach är ett dåligt spel, och absolut inte ett av årets sämsta. Bara inte så fantastiskt som man hade hoppats på.

      Sedan gillade jag verkligen Free Roamen i RDR. De andra spellägena … meh. Co-op’en som lades till är även den helt okej. Singleplayern är dock milsvida bättre, utan tvekan.

  3. Ina skriver:

    ”Red Dead Redemption såg ut att vara ”GTA 4 i vilda västern”, och det lät inte särskilt fantastiskt i mina öron.”
    Håller med! Men jag blev ändå pepp just för hästarna och settingen. Så ”tjejig” jag låter nu ;D

    Kan bara hålla med Mattias här i att om man bortser från MP så är RDR helt fantastiskt.

  4. pixelviking skriver:

    Håller med ang gameplay i RDR. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är så beroendframkallande med att jaga kaniner eller bountys, men kul är det! :)

  5. Gwellmyn skriver:

    RDR är helt suveränt, men jag hade hypat rejält inför det så det är ju inte konstigt att det inte kom som en överraskning för mig. Däremot var jag precis som du lite oroad, eftersom GTAIV hade känts lagomt roande.

  6. pskjonte skriver:

    Att reach är ett av de sämre spelen i år tycker jag inte stämmer men visst hade man väntat sig mer. Men inte årets besvikelse, det tycker jag inte. RDR håller jag med om. Grymt kul!

  7. Aftonstjaerna skriver:

    Uttalar mig inte om Halo, jag får bara halofansen hängande på mig då :P

    Däremot var det oväntat med RDR som överraskning, kul men oväntat. Själv tyckte jag inte direkt om spelet men köpte det enbart eftersom jag då suktade efter mer vildavästernmiljö som jag hade fått lite av i Call of Juarez ;)

  8. NuYu skriver:

    Intressant att RDR fick komma med som överraskningen. Jag har varit väldigt fientligt inställd mot det, men det du säger låter lite lovande. Kanske införskaffar senare.

  9. Lunandrez skriver:

    Kul att se hur RDR blev en överraskning för vissa. Själv var jag ganska pepp på det ett bra tag och det blev mer att det levde upp till förväntningar än att det faktiskt överraskade mig. Men oj så ruskigt bra det var, minsann!

  10. Halo Reach låg farligt nära att hamna på min besvikelselista också. Anledning till att det inte gör det (ännu) är att jag faktiskt inte spelat klart det. Min Halo-pepp kom av sig totalt. Jag har fullkomligt älskat serien sedan första Halo på den gamla xboxen (med ett par få undantag som bl.a Halo Wars, som inte intresserat mig)

    Men som du säger, Halo Reach är inget dåligt spel. Men det levde inte upp till mina förväntningar.

Kommentera

