Kinect: Hardcore-möjligheter?

Jag har inte ett tillräckligt stor vardagsrum för Kinect. Jag tycker inte att Kinect har några spel som riktigt intresserar mig. Jag tycker att Kinect är för dyr, speciellt eftersom jag redan lagt pengar på en ny Xbox 360 S i år. Tre anledningar till varför jag inte har Kinect. Fast det behöver ju inte, tänkte jag, betyda att jag inte kan spåna lite om manickens potential.

Det hela började med att jag läste ett rykte om att det kanske ska komma en Gears of War-Kinect-spinoff. Det skulle kunna vara intressant. En av mina starkare önskningar handlar i så fall om att få veva igång min Lancer med röststyrning; jag säger ”Wrum!”,  och motorsågen spinner igång automatiskt. Om så bara är fallet så är jag redan såld.

Men jag har även en del lite mer konkreta, och seriösa, förhoppningar på Kinect. Ett av de största problemen med handkontrollen är att den bara har ett begränsat antal knappar. Utförliga kontrollscheman kräver att flera saker knyts till samma knappar, vilket ibland kan fungera – men också bli väldigt fel, speciellt om spelet är komplicerat.

Ett exempel är Borderlands, där X-knappen har ett flertal funktioner: ladda om, plocka upp, plocka upp allt i närheten, byt vapen. Jag kan inte räkna antalet gånger jag, i stället för att ”plocka upp allt” har råkat byta ut mitt bästa vapen mot en ganska kass som legat på marken. Detta för att för många saker varit mappade till X-knappen. Ett annat exempel är armeringen/desarmeringen av bomber i Modern Warfare 2; hur många gånger laddar man inte om vapnet/byter vapnet mot ett på marken, i stället för att göra den åtgärd man egentligen lagt sig ned vid bomben för?

Tänk om man kunde avlasta den allsmäktiga X-knappen på något sätt? Det är här jag tror att Kinects röstkontroll kan komma in. Föreställ er en Modern Warfare 2-match där man i stället för att trycka på X när man lägger sig bomben, säger ”Arm (/disarm) bomb”. Eller ”Reload” för att ladda om vapnet? ”Switch” för att byta vapen? Potentialen finns, tror jag, för att kunna ha ett mer komplext kontrollschema utan att för den delen göra det svåröverskådligt.

Jag skulle också kunna tänka mig att man behåller de mest grundläggande funktionerna på handkontrollen, medan man låter röstkommandon ta över den roll som ”kontextknappen” annars alltid har. Jag spelar igenom Enslaved: Odyssey to the West för tillfället, och varje gång jag kommer fram till en stege eller någonting annat som jag måste interagera med så kommer det upp en skylt där det står ”tryck B för att göra X”. Jag tänker mig att skylten kommer upp, med enbart saken som ska genomföras skrivet på den – ”Öppna/Tryck/Dra/osv” – varpå man helt sonika säger det ordet och handlingen genomförs.

I dagsläget vet jag inte riktigt hur responsiv själva rörelsekontrollerna är – det verkar variera, från spel till spel, men även från recension till recension. Jag har själv inte testat Kinect, och har således inga egna erfarenheter. Men en spännande sak som jag kom att tänka på när jag fundera över genrer som skulle kunna må bra av röst/rörelsekontroll, är RTS-spel. De har traditionellt sett inte fungerat särskilt väl på konsol, även om Halo Wars var helt okej. Men det borde vara både enklare och snabbare att förflytta sig över kartan med hjälp av ena handen än med en styrspak (vem vet, komplicerade strategier kanske kan utnyttja båda händerna), och sedan väljs handlingar som beskrivet ovan med hjälp av röstkommandon.  Man för handen över en byggnad, vilket öppnar upp en meny som visar upp tillgängliga röstkommandon; man väljer, saker händer. Vips så har man byggt en tank, eller åtminstone lagt den i byggkön. På samma sätt skulle man kunna dirigera sina trupper på ett enkelt sätt – bara att peka på ett mål och sedan säga åt dem att antingen gå dit, eller attackera det.

Vad skulle ni vilja se göras i Kinect?

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kinect: Hardcore-möjligheter?

  1. Andreas Polzin skriver:

    Inte tänkt så mycket på röststyrningen i Kinect, men det var ju det som imponerade mest första gången de visade upp Natal.

    Har alltid velat ha ett ljuspistolspel till 360, det kanske kommer något liknande till kinect iallfall.

  2. Zelaxe skriver:

    ”Man för handen över en byggnad, vilket öppnar upp en meny som visar upp tillgängliga röstkommandon; man väljer, saker händer. Vips så har man byggt en tank, eller åtminstone lagt den i byggkön. På samma sätt skulle man kunna dirigera sina trupper på ett enkelt sätt – bara att peka på ett mål och sedan säga åt dem att antingen gå dit, eller attackera det.”

    Också har man en APM på under 10. ;)

    • Sebastian skriver:

      Och det är … dåligt?

      Den dag då Kinect kontrollerar RTS bättre än mus/tangentbord kommer nog vara samma dag som jag sitter glassandes i en solstol på månen och datorspelar på en skärm stor som någonting ur Star Treks ledningscentral. Men dagen då Kinect kontrollerar RTS bättre än en handkontroll, ja, det kan potentiellt sett vara i morgon. :P

  3. Ping: En till som jag « Spelvärldspareringar

Kommentera

