Gamex-intryck: Dragon Age 2

Den senaste veckan har varit hektisk. Inledandet av rättegången mellan Kalifornien och ESA fick mig att tänka på en hel del saker – en del som finns i mitt förra inlägg, men också en massa saker som jag ska försöka få ner i framtida inlägg om jag hittar tiden att skriva dem. Anledningen till att jag inte skrivit dem än är att de senaste dagarna varit väldigt intensiva, och bara delvis för att Gamex-mässan gått av stapeln. Därutöver har mina studier lagt i en extra växel, och det tidsätande monster som är C-uppsatsen har börjat göra sig påmind.

Trots detta lyckades jag smita in på Gamex-mässan under en av dess fyra dagarna. Dragon Age 2 fanns spelbart på mässgolvet för de som orkade vänta, vilket jag inte gjorde.  Jag kände mig som en Duracellkanin på uppåttjack och studsade runt mellan båsen utan tålamod att vänta på att få spela någonting någonstans. Det var förmodligen en konsekvens av att jag varit stressad hela veckan. Jag lyckades dock närvara på Biowares presentation av Dragon Age 2, vilket var ganska spännande.

En av de första sakerna som slog mig var att det område som visades i de bilder som först nådde allmänheten – och som fick många fans att gå i taket eftersom de såg så fula ut – ser betydligt bättre ut i rörelse än som en rad stillbilder. Så på ett rent tekniskt plan, var lugna. Dragon Age 2 ser bättre ut än Origins, och min jämförelse är av det jag såg av konsolversionen av tvåan med min upplevelse av (den mediuminställda) PC-versionen av ettan.

Däremot var mitt problem med området (kallat för ”The Gallows”, har jag för mig) inte enbart rent tekniskt, utan även lite designmässigt. Jag tyckte att det såg så sterilt, så livlöst ut. Det ser fortfarande sterilt ut, även om det gör det på ett tekniskt sett snyggt vis, vilket fortfarande inte övertygar mig riktigt. Det var därför intressant att höra att det livlösa landskapet var ett medvetet designbeslut från Biowares sida – en konsekvens av första spelets Blight som svepte igenom området, och som man inledningsvis flyr från med sin manliga eller kvinnliga Hawke. Med en sådan kontext har jag lättare att acceptera designbeslutet, även om jag fortsätter att tycka att det ser ganska tråkigt ut.

Bioware visade dock upp ett område från spelet som i stort sett ingen sett tidigare – staden Kirkwall – och det var här som de grafiska förbättringarna blev som tydligast. Det är inte lamslående snyggt, men det såg ändå ut att vara en ganska signifikant förbättring jämfört med första spelet.

I Kirkwall mötte man upp med Isabela, som i Origins kunde påträffas i Denerim och var den som lärde ut Duelist-specialiseringen, vilket på sätt och vis kändes fullt logiskt. Jag blev så förvånad första gången jag spelade igenom Origins eftersom jag verkligen trodde att hon skulle välja att följa med en; hon kändes onekligen som kompanjonmaterial. Nu visade det sig att hon var det, bara inte i det första spelet.

Storymässigt så innehöll Kirkwall-vistelsen inte direkt några spoilers, men det känns inte alltför intressant att gå igenom exakt vad som utspelade sig mellan en själv, Isabela och ett gäng riktigt otrevliga typer. Mer intressant är i så fall den lilla demonstration som erbjöds av det nya dialogsystemet. Jag kan väl inleda med att säga att ja, det liknar Mass Effects. Väldigt mycket. Det är dock inte nödvändigtvis någonting dåligt, eftersom Mass Effect-seriens dialogsystem är bland de bästa i spelbranschen. Det är designat för att på ett enkelt sätt erbjuda actionsökande spelare snabba vägar genom konversationerna, medan mer dialogfokuserade spelare på samma sätt har väldigt tydliga möjligheter att fördjupa sig inom de områden som diskuteras.

Samtidigt hade jag gärna sett mer av det än vad som visades: att det finns olika sätt som man kan hantera situationer på (och att man ser vilken ton man har när man pratar) är givetvis bra, men hittills har ingenting annat än ganska binära valmöjligheter visats – var diplomatisk, eller ett rövhål. Ursäkta språket. Jag förstår att folk är oroliga, eftersom en av Origins allra största styrkor var dess frånvaro av svartvita val. Nu låg fokusen under presentationen inte på berättelsen, och när karaktärerna väl slet sig från stridandet för att utbyta några ord med varandra så började oftast Bioware-folket att själva prata, men det hade ändå varit trevligt med en lite djupare genomgång av systemet.

Fokusen under demonstationen låg i stället på striderna, och Bioware-representanten som hade ansvaret för att hacka sig igenom fiendehorderna valde att spela som en rouge. Den klassen verkar ha fått en del nya förmågor. Jag spelade aldrig som rouge i Origins – jag hade överhuvudtaget aldrig med mig någon sådan när jag äventyrade – men av det lilla jag såg nu så verkade klassen ha förändrats en del sedan sist. Rouge-Hawke flög fram mellan fienderna och blixtattackerade dem med sina dolkar, och det ser ut som att en del förändringar gjorts om för att bättre kunna ta tillvara på klassens styrkor. Ett mer responsivt stridssystem passar rougen bra eftersom det gör det möjligt för honom eller henne att kasta sig in bakom en fiende, snabbt sätta dolken i dennes rygg, och sedan försvinna därifrån.

Bioware talade en hel del om att ”varje gång du trycker på en knapp så ska något awesome hända”, och utifrån det jag såg så verkar det stämma åtminstone delvis. Jag ser som sagt potentialen som det kan ha för rouges, men det verkliga testet ska bli att se hur systemet fungerar för magiker. De var oerhört kraftfulla i första spelet, och om de kastar en eldboll varje gång man trycker på en knapp så känns det som att de skulle kunna vara nära nog ostoppbara i tvåan. Jag är säker på att Bioware kommer att balansera det där på något sätt, men Origins led lite av problemet att en grupp bestående av många magiker alltid var bättre än en grupp som innehöll få. Jag är efter den här demonstrationen på intet sätt övertygad om att det förhållandet kommer att ha förändrats nämnvärt till tvåan.

Med det sagt så tyckte jag att användandet av både magi och andra förmågor i Dragon Age 2 såg spännande ut. Jag spelade aldrig konsolversionen av första spelet, men systemet för olika förmågor såg ganska intuitivt ut i presentationen av uppföljaren. Med tanke på kritiken som konsolversionen av Origins fick så verkade det som att det var någonting Bioware arbetat flitigt på. Striderna flöt på i realtid till dess att spelaren valde en förmåga som behövde ”siktas”. Då pausades spelet och en cirkel markerade var, exempelvis, eldbollen skulle slå ned. Spelaren flyttade snabbt cirkeln så att den hamnade ovanför ett par fiender, varpå spelet fortsatte. Valet och kastandet av magin gick blixtsnabbt, samtidigt som möjligheten att ”tänka som en general” (som Bioware kallade det) finns för de spelare som är intresserade.

Det såg ut att vara ett väldigt bra konsolsystem.

Problemet för mig, som PC-spelare, är att det här systemet inte säger mig så mycket om hur min upplevelse av Dragon Age 2 kommer att bli. Åtminstone hoppas jag inte det. Det system som Bioware visade upp verkade vara en oerhört kompetent Xbox 360-kontrollösning, men förhoppningsvis är det inte ”allt” som finns för PC-spelare. Jag tror inte att det är det – jag har svårt att se hur Bioware skulle gå ifrån ett så pass lyckat PC-koncept som fanns i ettan, och jag antar att fokusen på konsolversionerna helt enkelt grundar sig på att det är där som flest förbättringar skett – men jag kan fortfarande bli lite irriterad på att de inte stillar den oro som finns hos en del PC-spelare. Det känns som ett onödigt nonchalerande, och det hjälper inte att säga att ”allt är som förut” om man samtidigt talar om alla förändringar man gjort sedan förra spelet.  Budskapen behöver inte nödvändigtvis vara motstridiga, men Bioware har inte direkt gjort sitt bästa för att få PC-spelare att förstå.

Frågor som inte blev besvarade var på många sätt den röda tråd som gick genom presentationen. Inget av det jag såg var något som jag tyckte var direkt dåligt, och en hel del av det jag såg tyckte jag om. Det negativa låg snarare i de aspekter av spelet som jag inte fick se, och de svar som jag inte fick. Problemet med marknadsföringen av Dragon Age 2 är att Bioware har presenterat relativt ytliga aspekter av de nya system som ersätter de komplexa system som ettan byggde på. Jag misstänker att de nya systemen är lika komplexa, om än kanske lite mer lättnavigerade, som de gamla – men det är ingenting som lyfts fram ännu, så jag förstår de som säger att spelet är ”nerdummat”. Jag tror att det är lite för tidigt att dra sådana slutsatser, men samtidigt så tycker jag att det – med bara några månader kvar tills release – kan vara dags för Bioware att börja leverera lite fler svar på frågor som fansen har.

Annonser
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gamex-intryck: Dragon Age 2

  1. Spel-Malmer skriver:

    Intressant och mycket bra skrivet. Nu tycker jag iofs du lite överreagerar på bristen på PC-info. Spelet släpps inte ännu på ett tag, och det är liksom inte vilken utvecklare som helst vi pratar om. Det är ju Bioware for crying out loud! :)

    Och tänk på hur marknadsföringen för DA:O såg ut. Den gick ju mycket ut på att uppröra men ändå locka. Tydligen var den lyckad också. Spel generellt börjar marknadsföras ordentligt först nära release numera. Lovar du kommer få se PC-versionen då, och först då kan det bli dags att börja oroa sig. Tills dess så vila i vetskapen och tryggheten av att det är Bioware och inte Silikon Knights eller annan oberäknelig utvecklare.

    Skulle gissa att ordentlig info inte börjar komma ut förens februari, kanske sent januari.

    Men som sagt. Riktigt bra blogginlägg.

    • Sebastian skriver:

      Tack för kommentaren.

      Jag är långt ifrån så kritisk mot Bioware som andra (PC-spelare) varit, både på Biowares egna forum och på de forum jag hänger på. Jag tycker, som du, att Bioware har en såpass stabil meritlista att jag känner att jag kan ha ett stort förtroende för dem även när jag är lite tveksam till de enskilda sakerna de visar upp. Det förtroendet har jag fortfarande, och det försökte jag få fram i inlägget.

      Som du nämnde så såg situationen ut ungefär på samma sätt inför Origins-släppet som det gjorde nu, när PC-skaran skrek ”KONSOLIFIERING!” för fulla lungor. De hade fel, och jag känner inte särskilt mycket för att göra samma fel. Jag skriker inte konsolifiering inför det här släppet; jag viskar det inte ens. Jag tror att stridssystemet kan vara bra, och jag tror att dialogsystemet kan vara bra – just de sakerna som andra verkar klaga mest på.

      Samtidigt så tycker jag inte att jag överreagerar när det gäller bristen av PC-info. Om det hade varit en status quo-situation och jag bara förväntat mig ett nytt DA enligt samma formel som det förra, så hade jag inte brytt mig om att de fokuserat på att visa upp hur det ser ut på PS3 och 360. Men nu har en del av förändringarna som utannonserats potentialen att förändra PC-upplevelsen ganska väsentligt. Gällande stridssystemet så krävs det ganska lite för att lugna PC-skaran, kanske så lite som en enda bild om den visar rätt saker, och det är därför jag stör mig lite på bristen av just den infon. När det kommer till dialogerna och valen i spelet så är det ju betydligt svårare att visa, och där är jag inte lika kritisk. Jag förstår att det är svårare, och jag förstår än mer att det riskerar att röra sig in på spoilerterritorium. Fair enough.

      Jag är medveten om att det givetvis kommer att komma mer information om PC-versionen så småningom, men om EA och Bioware ska pusha så hårt för Signature Edition-förbokningen som de gör – ”boka innan mitten av januari så får du extra godsaker” – så vill jag helst veta lite mer exakt vad det är som jag bokar. Om man tar din uppskattning för när det börjar komma ordentligt med information, så faller det ju utanför tidsbegränsningen som SignE satt. Det är lite där skon klämmer. Jag har förtroende för Bioware, och jag kommer förmodligen att förboka snart vare sig jag får mer info om hur det spelas på PC eller ej. Samtidigt, om man kör ett sådant förbokningsstunt (som jag egentligen är ganska trevligt, och belönar de mest lojala fansen), så förväntar jag mig att de även erbjuder tillräckligt med information för att folk ska kunna ta ett sådant beslut.

  2. Tommy Håkansson skriver:

    Tycker det låter utmärkt att de försöker anpassa striderna efter konsol. Men hoppas de inte kompromissar sönder spelet för PC-spelarna.

  3. Spel-Malmer skriver:

    Anledningen att de inte visat något från PC kan också vara att det inte är helt färdigtweakat, och de kanske kommer ändra något. Är ju ändå ett tag tills release.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s