Terminator vs. EMA

Jag har varit medveten om guvernör Schwarzeneggers kamp mot våldsamma spel under en längre tid, men har aldrig känt mig riktigt motiverad att ventilera några åsikter kring det. Detta förändrades när jag läste ett inlägg om saken på Savepunkt, och kommentarerna som följde. Är det här en viktig fråga? För amerikaner? För européer? För spelvärlden i stort? Jag kan ärligt talat inte svara på det.

Men jag kommenterade, och jag publicerar även kommentaren här.

Saken är väl att andra former av underhållningsmedia inte har lagstiftade åldersgränser i USA? Filmbranschen har, liksom spelbranschen, sin egna åldersrekommendationer, men vad jag förstår så är det inte olagligt att sälja en film eller biobiljett till en underårig, såsom det skulle komma att bli att sälja ett spel med för hög åldersmärkning. Spelen klumpas i stället ihop med en hel del andra samhällsfenomen – typ porr, tobak, alkohol, vapen – som anses vara så skadliga att de respektive industrierna inte kan tillåtas reglera sig själva.

Det kommer förmodligen att vara ett hårt slag mot spelindustrin. Även om det inte leder till några större förändringar i själva åldersgränssystemet, så kommer USA att få ett prejudikat från högsta instans om att spel är rent utsagt skadligt för allmänheten. Och just eftersom det är från högsta instans finns det inte heller någon solklar möjlighet att vända på domen.

Men vad kommer det att ha för betydelse för hur spelen säljs? Jag tror inte att det betyder särskilt mycket för affärerna som sådana. Som det sades tidigare [bland de andra kommentarerna på Skillpoint] så säljer Walmart redan vapen till sina kunder. En moralpanik kring simulerat våld kontra faktiskt våld skulle kännas oerhört underligt, och jag tror inte att det kommer att hända. En betydligt stramare ID-kontroll kan däremot komma att bli verklighet.

The Terminator (soundtrack)

Problemet som jag ser det ligger snarare på två andra ställen. För det första så blir det helt plötsligt olagligt att sälja spel till ungdomar, och jag tror därför att det kan bli betydligt vanligare att se stora spelserier självcensureras. Även om många spel idag inte riktar sig till ungdomar så tror jag inte att exempelvis Activision eller EA vill att deras respektive flaggskepp hamnar i juridiska bekymmer (även om det bara är affären som sådan som åtalas för att ha sålt dem) vid lanseringen. Visserligen har Rockstar visat att vissa juridiska bekymmer kan vara av godo för ens spel, men denna typ av bekymmer hör förmodligen inte dit.

Det var det ena problemet. Det andra problemet gäller spelbranschens kamp för att likställas med andra former av underhållning, som förmodligen kommer att skjutas helt i sank. Det blir med en gång inte längre rimligt, när man snarare förknippas med andra samhällsfarliga fenomen. Det är det här som jag tror blir den största konsekvensen. Jag tror inte att vi kommer att sluta se vuxna spel, vare sig på butikshyllorna eller produktionsbanden, men jag tror inte att vi skulle kunna jämställa oss med annan media längre. Inte i USA, i alla fall.

Samtidigt kan det få intressanta följder om det går igenom. Det krävs bara att någon börjar driva ett liknande fall mot, låt säga, filmbranschen för att vi potentiellt sett skulle kunna se saken eskalera. Det finns ingen rimlig skillnad de branscherna emellan, och jag kan mycket väl se ett sådant fall som en motreaktion från någon missnöjd på spelsidan. Det kommer aldrig att gå igenom eftersom filmbranschen är så väletablerad, men det kan sätta igång en intressant diskussion.

<!–[if gte mso 10]>  

Saken är väl att andra former av underhållningsmedia inte har lagstiftade åldersgränser i USA? FIlmbranschen har, liksom spelbranschen, sin egna åldersrekommendationer, men vad jag förstår så är det inte olagligt att sälja en film eller biobiljett till en underårig, såsom det skulle komma att bli att sälja ett spel med för hög åldersmärkning. Spelen klumpas i stället ihop med en hel del andra samhällsfenomen – typ porr, tobak, alkohol, vapen – som anses vara så skadliga att de respektive industrierna inte kan tillåtas reglera sig själva.

Det kommer förmodligen att vara ett hårt slag mot spelindustrin. Även om det inte leder till några större förändringar i själva åldersgränssystemet, så kommer USA att få ett prejudikat från högsta instans om att spel är rent utsagt skadligt för allmänheten. Och just eftersom det är från högsta instans finns det inte heller någon solklar möjlighet att vända på domen.

Men vad kommer det att ha för betydelse för hur spelen säljs? Jag tror inte att det betyder särskilt mycket för affärerna som sådana. Som det sades tidigare så säljer WalMart redan vapen till sina kunder. En moralpanik kring simulerat våld kontra faktiskt våld skulle kännas oerhört underligt, och jag tror inte att det kommer att hända. En betydligt stramare ID-kontroll kan däremot komma att bli verklighet.

Problemet som jag ser det ligger snarare på två andra ställen. För det första så blir det helt plötsligt olagligt att sälja spel till ungdomar, och jag tror därför att det kan bli betydligt vanligare att se stora spelserier självcensureras. Även om många spel idag inte riktar sig till ungdomar så tror jag inte att exempelvis Activision eller EA vill att deras respektive flaggskepp hamnar i juridiska bekymmer (även om det bara är affären som sådan som åtalas för att ha sålt dem) vid lanseringen. Visserligen har Rockstar visat att vissa juridiska bekymmer kan vara av godo för ens spel, men denna typ av bekymmer hör förmodligen inte dit.

Det var det ena problemet. Det andra problemet gäller spelbranschens kamp för att likställas med andra former av underhållning, som förmodligen kommer att skjutas helt i sank. Det blir med en gång inte längre rimligt, när man snarare förknippas med andra samhällsfarliga fenomen. Det är det här som jag tror blir den största konsekvensen. Jag tror inte att vi kommer att sluta se vuxna spel, vare sig på butikshyllorna eller produktionsbanden, men jag tror inte att vi skulle kunna jämställa oss med annan media längre. Inte i USA, i alla fall.

Samtidigt kan det få intressanta följder om det går igenom. Det krävs bara att någon börjar driva ett liknande fall mot, låt säga, filmbranschen för att vi potentiellt sett skulle kunna se saken eskalera. Det finns ingen rimlig skillnad de branscherna emellan, och jag kan mycket väl se ett sådant fall som en motreaktion från någon missnöjd på spelsidan. Det kommer aldrig att gå igenom eftersom filmbranschen är så väletablerad, men det kan sätta igång en intressant diskussion.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Terminator vs. EMA

  1. Samson skriver:

    Inte för att vara den som är den, men ”inlägget på skillpoint” är i själva verket ett inlägg på Savepunkt.se =)

  2. Ping: Prejudicera mera « Spelvärldspareringar

Kommentera

