Konsolernas framtid – en inte särskilt kvalificerad gissning

Intro: den här texten skrevs ursprungligen som en kommentar på Spel-Malmers inlägg Multiplattform funkar nu – men sen då?, där han ställer sig från hur framtiden kommer att se ut för konsolexklusiva titlar. Det är ett intressant inlägg som är värt att kika in på. Det fick mig att fundera, och funderingarna ser ni nu nedan. De enda förändringar jag gjort har varit för läsbarhetens skull.

Jag tror att Halo 4 kommer att komma ut på 360:n, eftersom jag misstänker att vi kommer att fortsätta att dras med den konsolen under ganska lång tid framöver. Men du har en intressant poäng, som jag tror att många 360-ägare tänker på. Vad har Microsoft i rockärmen? För något gömt måste de allt ha för att kunna locka kunderna till sig. Nu när både Halo och Gears kommer till sitt slut så försvinner de två största exklusiva serierna. Båda kommer säkert att fortsätta, men Halo utan Bungie och Gears utan exklusivitetsgarantier.

Nästa generations konsoler? Jag tror att Microsoft har någonting stort där, i Kinect. Om några år så har utvecklare förmodligen lärt sig hur apparaten fungerar, och jag skulle inte bli förvånad om nästa Xbox skeppas med en inbyggd Kinect 2.0 (förutsatt att den första Kinecten inte floppar totalt).

Även om folk är tveksamma nu så tror jag inte att någon skulle vara emot att få en Kinect ”på köpet”, och jag ser betydligt större långsiktig potential i den saken än i Sonys Move. Där Sonys manick verkar vara den bättre kontrollen så har Kinect den häftigare tekniken. Om den kan utnyttjas till fullo till flera olika sorters spel så kommer nog Microsoft att få ett riktigt kraftpaket till köpargument. Även bland alla hardcore-spelare.

Fortfarande, om den inte floppar totalt och visar sig vara helt värdelös på att följa folk och så.

Blu-ray måste vara standard, så Sony förlorar det övertaget. Å andra sidan kommer Microsoft säkert förlora det övertag de haft med Live, eftersom jag är ganska säker på att Sony ser till att ha en fullt ut konkurrerande nättjänst. Jag har ingen erfarenhet av deras nuvarande, men av det jag hört så ska Live fortfarande vara snäppet vassare.

I vilket fall så kommer det troligtvis inte vara fallet under nästa generation. Jag tvivlar starkt på att Sony låter MS ha det övertaget två generationer i rad. Det betyder inte nödvändigtvis att de går förbi MS, men deras tjänst blir förmodligen likvärdig.

Frågan blir då, hur gör de med betalningsmodeller? Sony är inne på rätt spår med gratis spelande med prissatta Plus-tjänster. Det blir svårt för MS att rättfärdiga en modell likt dagens, där man måste betala bara för att kunna spela online, om Sony erbjuder samma tjänst gratis. Det finns en marknad för plustjänster, men de skulle förmodligen att förlora alla de kunder som inte vill ha dessa utan bara nätspelandet. Blir spännande att se.

Då kommer vi till det kanske viktigaste – spelen. Kortsiktigt så ser det kanske lite skralt ut för Microsoft, men de har även plockat till sig en hel del stora Sony-exklusiva serier, såsom Metal Gear Solid, Final Fantasy och Grand Theft Auto.

Om konsolerna bara lanseras hyfsat nära inpå varandra så tror jag inte att vi kommer att få se särskilt många exklusiva spel, åtminstone inte från de stora utvecklarna. De flesta ”vinster” för antingen Sony eller Microsoft är att en tidigare exklusiv utvecklare bestämmer sig för att gå multiplattform. Det är väldigt sällan som någon går över helt till den andra sidan. Om det finns två plattformar med ungefär samma användarbas så krävs det astronomiska summor pengar för att hålla ett tredjepartsspel exklusivt, eftersom de förlorar sådana enorma intäkter på det. Det är hållbart i början på konsolcykeln eftersom det inte är tillräckligt många som har en för att förlusten ska bli alltför kännbar, men allteftersom folk köper konsoler så blir de förlorade kunderna allt fler. Spelbranschen omsätter så mycket pengar nuförtiden att jag tvivlar på att särskilt många tredjepartsutvecklare kommer att liera sig med ena eller andra konsolen.

De exklusiva titlarna kommer förmodligen bara att komma från Sony respektive Microsoft själva, och där har nog Sony det rent numeriska övertaget. Samtidigt har Microsoft fortfarande Halo, och man kan verkligen inte överskatta det varumärket. Om Microsoft bara är smarta och inte släpper något Halo-spel på några år innan nästa konsolsläpp, kan de använda Halo 5 som en verklig systemsäljare. Och ja, jag tror verkligen att det märket kan sälja nästa konsol mer eller mindre själv, tillsammans med alla gemensamma spel. Det krävs givetvis att nästa Xbox kan mäta sig rent tekniskt med nästa Playstation, men om så bara är fallet så kommer Sony att få svårt att locka över sig alla Halo-fanboys där ute.

Halo 5, förresten? Varför inte med fyran? Dels för att, som jag nämnde tidigare, jag tror att Microsoft kommer att komma med ett till Halo-spel under 360:ns livscykel, men också för att de måste bevisa att nya utvecklarna verkligen kan göra riktigt bra Halo-spel för att kunna använda märket på bästa sätt inför nästa konsol. Halo-märket är starkt, men också väldigt förknippat med Bungie. Microsoft måste bevisa att de mäktar med att förvalta arvet som deras bästa exklusiva utvecklare lämnade efter sig.

Visst går det att sälja nästa Xbox med Halo 4, men det kommer alltid att finnas ett visst tvivel kring den titeln. Enorm efterfrågan, men alltid ett visst tvivel. Om de kan få bort det tvivlet från varumärket med fyran under den nuvarande cykeln, skulle de ha bästa möjliga utgångsläge med nästa konsol.

Oj, vad långt det blev. Nåja – nu har du åtminstone en del av mina tankar kring nästa generations konsoler.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

